메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
崔公鎬 (한국전통문화대학교)
저널정보
미술사연구회 미술사연구 미술사연구 제32호
발행연도
2017.6
수록면
167 - 187 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Kim Bong-ryong (1902-1994) was a widely acclaimed artisan who played a leading role in developing the unique Korean art of najeon chilgi (mother-of-pearl inlay lacquerware) throughout a period awash with challenges from tradition and post-feudal modernization. Kim"s life as an artist offers a vivid cross-section of modern craft history, where clashes with radical change occurred at the juncture of convention and new technology in a process of heteronomous modernization. Nonetheless, proper appreciation of his activities and artworks, both as an artist and as an artisan, is still lacking.
One of the most important criteria in understanding Kim, a high-profile figure in the cultural transition to modernity, where traditional inertia came up against modernism, is essentially the transmission of tradition and creative improvement of artistic crafts: Kim was firmly committed to the essence of skills and traditional lacquer materials.
Kim"s diverse activities at international exhibitions held in Tokyo and Paris and at international exhibitions during Japan"s colonial rule of Korea prove his capacity as an artist. His attempts to moderate the modernization of production skills and introduce innovative modern designs offer a glimpse of his flexible artisanship, which integrated tradition and creation.

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 김봉룡의 기술 기반과 작가활동
Ⅲ. 김봉룡의 나전기술과 도안
Ⅳ. 맺음말
참고문헌
〈Abstract〉

참고문헌 (15)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-609-000932090