이 연구의 목적은 스키리조트 이용경험이 있는 소비자들이 궁극적으로 추구하는 소비가치를 쾌락적 가치와 실용적 가치로 구분하여 스키리조트감정, 소비 삶의질 평가 그리고 재방문의도와의 관계를 실증적으로 규명하는 데 있다. 이를 위해 2010년도 한국표준협회에서 선정한 KCSI 스키장부문 1위에 이어 KS-SQI에서도 스키장부문 1위인 『하이원리조트』를 방문한 소비자 250명을 대상으로 하였다. 이중 응답이 불성실하다고 판단되는 18부를 제외한 232부의 설문지를 분석에 사용하였다. 표집방법은 편의표본추출법이며, 설문지는 자기평가기입법을 통해 작성하도록 하였다. 자료는 SPSSWIN Ver. 15.0과 AMOS 7.0을 이용하여 처리하였다. 가설검증 결과 첫째, 쾌락적 가치와 실용적 가치는 스키리조트감정에 유의한 영향을 미쳤다. 둘째, 스키리조트감정은 소비 삶의질 평가와 재방문의도에 유의한 영향을 미쳤다. 셋째, 소비 삶의질 평가는 재방문의도에 유의한 영향을 미치지 않았다.
The purpose of this study was to empirically inquire into the relationship between ski resort emotion, evaluation of consumption life quality, and revisiting intention by dividing the consumption value ultimately pursued by consumers, who had the experience in using a ski resort, into hedonic value and utilitarian value. For this purpose, this study set 250 consumers as its subjects who visited 『High 1 Resort』which was ranked top in the ski resort category in KSA(Korean Standards Association)-selected KCSI(Korean Customer Satisfaction Index) and also in KS-SQI(Korean Standard Service Quality Index) in 2010. This study used 232 copies of questionnaires for its analysis except 18 copies including double responses which were judged to be unfaithful and have missing data. This study used convenience sampling as a sampling method and got its subject to draw up questionnaires using self-administrated method. For data processing, this study used SPSSWIN Ver. 15.0 and AMOS 7.0. The results of hypothesis testing are as follows: First, it was found that hedonic value and utilitarian value had a significance influence on ski resort emotion. Second, ski resort emotion was found to have a significant influence on the perceived quality of life impact and revisiting intention. Third, perceived quality of life impact was found not to have a significant influence on revisiting intention.