무속이 한국문화의 구성요소이고 동시에 문화를 형성하는 사상을 함축하고 있는 한, 그것은 철학적 탐구의 대상이 되어야 하고, 특히 한국철학의 범위에서 정초되어야 한다. 이러한 문제의식에서 출발하는 본 연구는 무속사상의 철학적 정초를 위한 하나의 시론(試論)이다. 본 연구는 크게 두 단계로 나누어 수행된다. 첫 번째 단계는 한국무속사상의 특성을 규명하는 일이다. 이 단계의 연구에서는 공리성(功利性), 범령성(凡靈性)), 감응성(感應性)의 세 원리 및 감응이 원활히 실현되기 위해 요구되는 부수적인 네 개의 원리 즉 내벽관-미분성, 방편성-상대적 관계성, 임재성-역현성, 주술성-능동성을 무속사상의 특성으로 규명한다. 두 번째 단계는 무속사상의 특성과 연관하여 무속적 세계상에 대한 인식론적 이해는 어떠하며 무속적 사유에서 존재세계는 어떠한 양상으로 나타나는지를 밝히는 일이다. 이 단계의 연구에서는 우선 무속적인 사유에 의한 세계 이해의 의미를 밝히기 위해 무속적 사유로서의 삶의 경험 및 세계상을 해석하는 인식범주를 제시하고, 이 인식범주와 상관하면서 무속적 사유에서 존재세계 이해의 핵심인 '영(靈)'의 존재양상을 논의한다. 여기서 논자는 영의 존재양상을 포괄적으로 드러낼 수 있는 세 개의 개념을 제안하는데, 상재(常在), 변재(變在), 유재(幽在)가 그것이다. 상재, 변재, 유재 개념은 한국무속의 모든 영의 존재방식을 개념적으로 파악한 것으로서, 영의 존재양상의 원리라고 할 수 있다. 본 연구에서 무속사상의 특성, 인식론적 이해, 영의 존재양상이라는 서로 다른 주제 영역을 연계하여 논의한 것은 한국인의 무속문화가 세계상에 관한 해석의 공통성에 근거해 있음을 드러내기 위해서였다. 동시에 무속적 사유에 대해 존재론적 측면과 인식론적 측면에서 고찰함으로써 무속적 사유가 철학적으로 체계화될 수 있는 가능성을 모색하였다.
Shamanism is a basic culture handed down through the long history in Korea. This paper get started with the question that shamanism should be established within the range of Korean philosophy. Shamanism, in fact, has to be one of philosophical subjects because it is not only the component of Korean culture but also the main stream of Korean thought. In order to establish Shamanism as a philosophical thought, this paper is researched divided into two phases as an attempt. The first phase is about 'the characteristics of Korean Shamanism' that is a kind of thinking pattern represented in Korean Shamanism. The characteristics of Korean Shamanism consists of three principles: the utility, the pan-spirituality and the correspondence. To be realized naturally, these principles are required to have the 4 supplementals such as the inner view of world - the expediential, indivisibility - relative relationship, appearance - kratophany, and incarnationality - activeness. In the second phase, it is studied what epistemological understanding of the world picture with the characteristics of shamanism and modality of being on the shamanistic thinking is like. Firstly, considering what understanding the world according to shamanistic thinking means, 'the categories of cognition' are suggested, which is the frame of understanding the experience of life and the world as a shamanistic thinking. Secondly, in correlation with the categories of cognition, being of 'spirit' is studied as a point of understanding world in the shamanistic thinking. Therefore three concepts are followed; they are constant-being, changeable-being and hidden-being, and these show modalities of spirit-being. In this study, discussing the different theses such as the characteristics of Shamanism, epistemological understanding, and modalities of spirit-being is to show that Korean shamanism culture is based on the common perspectives of the world in interpretation. At the same time, to contemplate the shamanistic thinking in ontology and epistemology is to give a way of the philosophical systematization of Korean shamanism.