해방이후 민중성에 대한 본격적인 논의는 1960년 4.19 혁명을 겪으면서 시작된다. 이점은 문학사의 경우에도 동일하다. ‘4.19는 민족과 역사와 민중을 찾아내는 착지점’으로서 문학이 지향해 나가야 할 방향을 정립하는 계기가 되었다. 김지하는 4.19 세대의 대표적인 시인으로서 민중적 삶에 대한 문학적 탐색을 선명하게 보여주었다. 특히 그는 4.19 혁명을 내재적 발전론의 시각에 입각하여 동학 혁명을 꼭지점으로 하는 민중 변혁 운동의 역사와 세계관의 연속성 속에서 인식하고 이를 문예 미학으로 형상화 하는 데 주력한다. 그가 전통적인 민중예술의 자산을 계승하여 형상화한 담시, 민중극, 대설 등은 그 구체적인 산물이다. 김지하의 문학세계에서 민중성은 특권지배층에 대한 상대적 개념에서 민중주체의 절대적 개념으로 변이되는 특성을 보인다. 1970년에 발표된 담시, 「오적」을 비롯한 초기 시 세계의 갈등, 대립, 저항, 풍자 등은 전자의 특징이고 1980년대 대설, 「남」과 「애린」 연작 들이 보여주는 포용, 화해, 생명, 살림의 미의식 등은 후자의 특징이다. 그리고 더 나아가 이천년대에 진입하면 김지하의 문학세계에서 민중성은 소외된 민중이 정치를 주도적으로 담당하는 기위친정(己位親政)의 개념이 등장한다. ‘촛불’로 표상되는 민중의 정치적 참여와 실천에 대한 담론과 시편들이 여기에 해당한다. 김지하의 문학 세계에서 민중성의 변이과정을 살펴보는 것은 우리 현대사에서 민중의 역할, 위상, 가치 등의 진화과정을 이해하고 아울러 민중생명의 사회적 해방과 가능성을 살펴보는 의미를 지닌다.
After the Korean Peninsula’s liberation from Japan, conversations on folkness had not come about until the 4. 19 Revolution in 1960. The same goes for the history of literature. The 4.19 Revolution was a crucial event that shaped the nation, its history, and its people. It was a milestone that made clear in which directions literature needed to set forth. Jiha Kim was one of the leading poets of the 4.19 generation who, by example, utilized literature in exploring the life of the common people. He based the 4.19 Revolution on the Immanent Development theory and acknowledged it in appreciating both the history of the People’s Revolution Movement of which reached its peak with the Donghak Peasant Movement and the continuity concerning the outlook of the world. He concentrated on shaping it into literary aesthetics. His lays, popular theatres, and Daesuls are particular products of his works that involve his succeeding the assets of traditional arts of the people and using them to shape the aforementioned forms of literature. Folkness in the literary world of Jiha Kim features a shift of the dominating privileged class from a relative concept to an absolute concept of the main agents of the people. The lays that were released in the 1970s, including 「Ojeok」, are examples of the former that feature the conflict within the earlier world of poems, conflict in general, resistance, and satire, whereas the 「Nam」 and 「 Aerin」 that feature literature of embracement, reconciliation, life, and housekeeping are examples of the latter. Furthermore, proceeding into the 2000s, the concept of kiwichinjeong (己位親政), which refers to folkness that involves the active participation of the alienated common people in politics, emerges in the world of Kim’s literature. Conversations and poems in which the people’s participation in politics is symbolized by candle lights correspond to such description. Examining the transition of folkness in Kim’s world of literature is significant in comprehending the role of the common people, their status, and their values in modern history, and scrutinizing the procedure of social liberation of the common people’s life.