메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第144輯
발행연도
2017.12
수록면
193 - 227 (35page)
DOI
10.18622/kher.2017.12.144.193

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This article aims to propose a reconstruction of contents of Western Medieval History in World History Textbook for Korean Highschool students, after examination on the contents in the actual textbooks. As E. H. Carr already mentioned, history is “an unending dialogue between the past and the present”. It means that it is necessary to rewrite always history in contemporary perspective. And it is the same for World History Textbooks. Unfortunately their contents of actual Western Medieval History follow only the old traditional construction. In this situation, a reconstruction of contents of Western Medieval History should be based on the consideration on its significances in actual Korean society. Three features through the Western Medieval History, results of recent academic studies, can present some significances: Diversity and Unity of Life (Coexistence of different ways of life in Christianity in course of unification); Fragmentation and Universality of Power (Decentralization of actual powers in spite of the dream of universal Empire/Church); and Immanence and Transcendence in Valuation(Opposition between consensus of secular communities and justification by transcendental values such as God). The first words of each pair are related to historical actualities, while the last words, to ideal imaginary of medieval people. These key words for Western Medieval History are expected to provide an example of reconstruction of textbook contents for the actual Significance or the World History Education: understanding various local cultures and multi-cultural society as well as formation of World citizenship as member of communities in diverse levels.

목차

1. 들어가며
2. 서유럽 중세사회의 특징들과 이에 대한 구조적 이해
3. 고등학교 교과서에 나타난 서양중세사
4. 대안적인 서양중세사 내용 구성을 위한 제안
5. 나가며
참고문헌

참고문헌 (26)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-374-001722218