본 연구는 ‘기록자를 기록하기’를 토대로 이루어진 3세 두 교사의 기록공유 내러티브에서 상호작용 과정을 심층적으로 탐구하고 그 경험의 의미를 드러내보고자 한다. 이를 위해 5년차 U교사와 초임 S교사와 연구자의 기록자료, 기록을 공유하면서 나눈 대화, 공유 저널이 주 자료로 사용되었고 8주간의 프로젝트 기록, T유치원 전체 교사들과의 대화, 참여관찰, 면담내용이 보조 자료로 사용되었다. 프로젝트 진행 초반에 수행된 ‘기록자를 기록하기’에서 S교사는 산만한 소집단 활동의 원인을 유아들의 주의집중 부족으로 보는 등 서로 다른 관점으로 시작하였다. 그러나 말, 글, 시각적 기록공유 내러티브를 통해 서로 다름에 대한 주관적 차이를 인식하고, 교사로서 자신에 대한 반성을 불러와, 협력적으로 기록의 의미를 알고 기록자체에 대한 이해를 새롭게 하는 과정을 드러내준다. 이는 S교사의 실천을 변화시키고 U교사뿐 아니라 전체교사의 집단학습을 가능하게 하였다. 3세 두 교사의 기록공유 내러티브를 통해 본 연구는 기록공유가 교사 간주관성을 인식하고, 자신에 대해 반성하며, 실천에 필요한 이론을 재구성하는 기회가 되며, 글, 시각적 기록 등과 같은 구체적인 기록이 수반된 기록공유과정을 통해 교사들은 기록의 본질적 의미를 알고 기록 작업에 대한 새로운 이해를 갖게 되며 교사로서 더욱 성장할 수 있는 기회임을 밝히고 있다. 본 연구의 결과를 토대로 학습공동체, 기록자를 기록하기, 기록의 의미와 실천, 구체적 기록이 수반된 협의, 기록작업에 대한 새로운 이해와 실천을 제안하였다.
The current study aimed to investigate the process of teachers` interactions in shared documentation narratives based on ‘documenting the documenter’ and to reveal the meaning of their experiences. In order to conduct this research, I collected the records of a teacher with 5 years` experience, U teacher, novice teacher S (3-year-olds` classroom teacher), and myself, as well as discourses while we shared documentations as the main data source. I also collected 8 weeks-project records, audio records of all teachers` discussion, participant observation data, and interview data to use as supplement data sources. In the beginning, S teacher attributed children`s distractive behaviors during small group activity to lack of children`s attention. However, teacher U had a different notion on this matter. In the process of sharing words, writings, and visual shared documentation narratives, the teachers gradually noticed the subjective difference and reflected their practices and learned the meaning of documentation corporatively. In the process of sharing documentation, teachers find genuine meanings of documentation and new understanding on documentation, and had an opportunity to grow as a professional teacher. Based on research findings, I suggested the importance of learning community, documenting the documenter, meaning and practice of documentation, discussion based on concrete documentation, and new understanding and practices on documentation.