본 연구의 목적은 가정놀이에 나타난 유아의 사회극놀이 행동을 분석하는데 있다. 연구대상은 유치원에 재원 중인 4세 유아 60명, 5세 유아 60명으로 총 120명이었다. 연구대상 유아들을 동일연령의 혼성집단으로 구성하여 가정놀이에 참여하도록 한 다음, Smilansky의 ‘SPI’를 사용하여 가정놀이 동안 발생하는 유아의 사회극놀이 행동을 측정하였다. 수집된 연구자료는 2(4세, 5세)×2(남아, 여아)의 이원변량분석을 통해 연령과 성별에 따른 차이와 연령과 성별의 상호작용 효과를 분석하였다. 연구결과, 가정놀이에서 나타난 유아의 사회극놀이 행동은 연령과 성별에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났을 뿐 아니라 부분적으로 연령과 성별 간 상호작용 효과도 있는 것으로 밝혀졌다.
The purpose of this study was to examine age and gender differences as well as interaction effects between age and gender in children`s sociodramatic play behavior in housekeeping play. The subjects were 120 children(60 four year olds and 60 five year old) in S Kindergarten. They were divided into 30 same age groups with different genders. They participated in housekeeping play for 20 minutes. Smilansky`s Sociodramatic Play Inventory(SPI) was used in the collection of data. It also used t-test and two-way ANOVA to analyze the data. The results of this study are as follows; first, there were statistically significant age differences in children`s sociodramatic play behaviors. Second, there were statistically significant gender differences in children`s sociodramatic play behaviors. Third, it was also found that there were partly significant interaction effects between age and gender in children`s sociodramatic play behaviors.