본 연구의 목적은 점토놀이를 중심으로 구성놀이의 전개 유형을 알아보고, 성별에 따라 구성놀이 전개 유형에 차이가 있는지 알아보며, 구성놀이 전개 유형과 성별에 따라 구성놀이 질에 있어서 어떠한 차이가 있는지 알아보고자 하였다. 연구 대상은 어린이집에 재원 중인 만 5세아 40명(남아 20명, 여아 20명)을 대상으로 연구하였다. 자료 분석 방법은 카이검정과 이원분산분석, Scheffe 사후 검증을 하였다. 연구문제 1의 점토놀이의 전개 유형은 세 가지로 나타났는데, 가장 많이 나타난 전개 유형은 첫번째, 구성놀이와 극놀이를 거의 동시에 혹은 교차로 하는 전개 유형(유형 3), 두번째, 구성놀이만 하는 전개 유형(유형 1), 세번째, 구성놀이 후극놀이를 하는 전개 유형(유형 2)의 순으로 나타났다. 전개 유형에서 성별에 따른 차이가 나타났는데, 남아는 구성놀이와 극놀이를 거의 동시에 혹은 교차로 하는 전개 유형(유형 3)이 가장 많이 나타났고, 그 다음으로 구성놀이만 하는 유형 1, 마지막으로 구성놀이 후에 극놀이 하는 유형 2의 순으로 나타났다. 반면에 여아는 구성놀이만 하는 유형 1이 가장 많이 나타났고, 유형 3, 유형 2의 순으로 나타났다. 연구문제 2의 구성놀이 전개 유형과 성별에 따른 구성놀이 질에서의 차이는, 구성놀이 전개 유형에서 점토 구성놀이 시간, 구성물의 표현의 정교성, 구성놀이에의 집중도, 사용한 색의 다양성, 개인적 구성놀이 질 총점, 사회적 상호작용 수준, 그리고 전체 구성놀이 질 총점에서 전개 유형별로 차이가 나타났다. 성별에 따른 차이는 여아가 남아보다 구성물을 더 정교하게 만들고 구성놀이에 더 집중하는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was, first, to know the proceeding patterns of constructive play, especially clay play, and to know the proceeding patterns in sex difference, second, to know the differences of quality of constructive play according to sex and to proceeding patterns. The investigated subjects were 40 five-year-old children(20 boy, 20 girl) attending child care center.The results of this study were as follows: There were three different clay play proceeding patterns. First, there were children who participated in constructive and dramatic play simultaneously, and who did constructive play and switched into dramatic play and then built some structures needed and again did dramatic play. This play proceeding pattern was named ""constructive and dramatic play simultaneously or swinging(type 3)“. This play proceeding pattern was the most frequently occurred pattern. Second, children constantly constructed structures during the given clay play time(30 minutes). This pattern was named ""constructive play only(type 1)”. This play proceeding pattern was the secondly occurred pattern. And the third is that after children had built structures with blocks, they started dramatic play with the structures made by the blocks. This third proceeding pattern was named ""dramatic play after constructive play(type 2)“. This play pattern was the third group in this study. Also, there were sex difference among this clay play proceeding patterns.Second, there were difference in quality of constructive play among types of proceeding patterns of constructive play group and sex. Among the sub variables of constructive play, differences were found in time(duration), elaboration, concentration, variety(number of colors of clay), sum of individual of quality of constructive play, social play patterns, and total of quality of constructive play. Girl's constructions were more elaborate than boy's, and girl was more concentrated on than boy in clay play.