본 연구는 정서노동자의 자아탄력성, 스트레스 대처방식이 직무스트레스에 미치는 영향을 살펴보고자 하는 목적을 두고, 연구대상인 정서노동자를 보육교사로 한정하여 연구를 실시하였다. 정서노동자인 보육교사는 인천과 경기도 보육시설의 보육교사를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 244명을 대상으로 연구분석을 실시하였다.본 연구의 결과를 살펴보면, 첫째, 정서노동자의 자아탄력성이 직무스트레스에 미치는 영향을 살펴본 결과 원아들과의 활둉요인, 업무관련 요인, 행정적 지원 요인, 대인관련 요인, 경제적 안정 요인, 개인관련 요인에서 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 정서노동자의 자아탄력성을 높을수록 원아들과의 활동요인 스트레스, 업무관련 스트레스, 행정적 지원 스트레스, 대인관련 스트레스, 경제적 안정 스트레스, 개인관련 스트레스는 낮게 지각하고 있음을 알 수 있다. 둘째, 정서노동자의 스트레스 대처방식이 직무스트레스에 미치는 영향을 살펴본 결과 원아들과의 활둉요인, 업무관련 요인, 행정적 지원 요인, 대인관련 요인, 경제적 안정 요인, 개인관련 요인에서 스트레스 대처방식인 적극적 대처, 소극적 대처가 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 정서노동자의 스트레스 대처방식 가운데 적극적 대처방식, 소극적 대처의 스트레스 대처방식 수준이 높을수록 직무스트레스를 낮게 지각하는 것으로 나타났다.따라서, 정서노동자의 자아탄력성과 스트레스 대처 방식을 증진시킬 수 있는 방안이 필요하며, 이는 보육교사 개인의 직무스트레스를 감소시켜줄 뿐만 아니라 보육의 대상인 아동에게 심리적인 안녕감을 제공해 주는 것에도 중요한 요소라 할 수 있다.
The current study aimed to investigate the effect of emotional workers' ego-resilience and stress-coping methods on their job stress, and we carried out research setting the limit of the emotional workers surveyed to childcare teachers.The findings of the current study indicates that first, as a result of investigating the effect of theemotional workers' ego-resilience on their job stress, an activity factor with children, a factor related to their tasks, a factor of administrative support, a factor related to personal relations, a factor related to economic stability, and a factor related to individuals had effects as the study found. It is clear that the higher their ego-resilience is, the lower their stress arising from the activity factor with the children, stress related to their tasks, stress arising from their administrative support, stress related to interpersonal relations, stress of economic stability, and stress related to individuals are perceived. Second, as a result of examining the effect of the emotional workers' stress-coping strategies on their job stress, it was found that in the activity factor with the children, the factor related to their tasks, the factor of administrative support, the factor related to the interpersonal relations, the factor of economic stability, and the factor related to the individuals, active coping and passive coping which are coping strategies with stress are factors having effects. It was observed that among their stress-coping strategies, the higher the active and passive coping method levels with stress are, the lower their job stress is perceived.Therefore, programs are needed to increase emotional workers' ego-resilience and ways coping with stress, which is a key element to providing psychological well-being to children who are given childcare as well as decreasing childcare teachers' personal job stress.