본 연구는 부모의 자녀 양육 과정에서 갖는 양육효능감과 양육행동이 자녀의 창의적 성향에 미치는 영향을 알아보고, 자녀의 창의적 성향을 발전시키기 위해 효과적인 양육방안을 모색하는데 연구의 목적이 있다. 본 연구의 대상은 유아교육기관의 만 3, 4, 5세 유아의 부모 187명이다. 검사도구로는 부모의 자녀양육태도를 측정하기 위하여 부모의 양육행동과 양육효능감 측정을 하였으며, 자녀의 독특성, 다양한 관심, 독립성-인내, 상상-유희성을 하위요인으로 하는 자녀의 창의성 성향을 측정하였다. 양육효능감을 측정하기 위해 Floyd, Gilliom, 그리고 Costigan(1998)의 ‘Perceived Parenting Competence'를 안지영(2000)이 번안하여 우리나라 문화에 적용 가능한 문항을 고려하여 수정한 척도를 사용하였다. 부모의 양육 행동을 측정하기 위해 Crease, Clark, 그리고 Pease(1978)가 개발한 Iowa Parent Behavior Inventory: Mother form(IPBI: Mother form)을 김정아(1990)가 우리나라의 문화에 알맞게 수정 보완하고 김현미(2004)가 수정한 자료를 사용하였다. 유아의 창의적 성향 측정을 위해 Rimm(1983)의 PRID(Preschool and Kindergarten Interest Descriptor)를 정민자(2005)가 수정·보완한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 통하여 분석하였다. 양육행동, 양육효능감, 창의적 성향에 대한 각문항의 신뢰도를 분석하고, 양육행동과 창의적 성향, 양육효능감과 창의적 성향은 Pearson의 상관관계를 분석하였다. 양육효능감이 자녀의 창의적 성향에 미치는 영향과 양육행동이 자녀의 창의적 성향에 미치는 영향을 알아보고자 회귀분석을 하였다.본 연구결과 부모의 양육행동과 양육효능감은 자녀의 창의적 성향 하위영역 모두와 정적 상관관계를 나타 냈으며, 양육효능감과 양육행동은 유아의 창의적 성향에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study is aimed to examine how parenting self-efficacy and parenting behaviors during parenting affect a child's creative tendency and find effective parenting methods to develop a child's creative tendency. This study was conducted on 187 parents who have 3, 4 and 5 year-old young children attending early childhood education institutions. As research methods, parenting behaviors and parenting self-efficacy were measured to assess parents' child-rearing attitudes. In addition, a child's creative tendency which has child's uniqueness, various interests, independence-patience and imagination-amusement as sub-factors was measured. To measure parenting self-efficacy, a translated and revised scale, which was considered for questions applicable to Korean culture, of 'Perceived Parenting Competence' (Floyd, Gilliom and Costigan, 1998) by Ahn, Jiyoung(2000) was used. To measure parenting behaviors, revised and supplemented data for Korean culture based on 'Iowa Parent Behavior Inventory: Mother form(IPBI: Mother form)' (Crease, Clark and Pease, 1978) by Kim, Jeong-ah(1990) and revised by Kim, Hyunmi(2004) were used. To measure young children's creative tendency, a revised and supplemented method of 'PRID(Preschool and Kindergarten Interest Descriptor)' (Rimm, 1983) by Jeong, Minja(2005) was used. The collected data were analyzed by the SPSS 18.0 program. A reliability analysis was conducted for each questions on parenting behaviors, parenting self-efficacy and creative tendency as well as an analysis of Pearson's correlation for relations between parenting behaviors and a child's creative tendency and relations between parenting self-efficacy and a child's creative tendency. A regression analysis was conducted in order to examine how both parenting self-efficacy and parenting behaviors affect a child's creative tendency.The results of this study showed that parenting behaviors and parenting self-efficacy have a positive correlation with all sub-areas of a child's creative tendency and indicated that parenting self-efficacy and parenting behaviors have an effect on young children's creative tendency.