본 연구는 놀이성과 문제행동간의 관계에서 자기조절력의 매개 및 조절효과 연구모형을 설정하고 이를 검증함으로써, 유아의 놀이성을 이해하고 그 매개변인인 자기조절력의 역할을 이해할 수 있는 시각을 제시하고자 하였다. 이를 위한 본 연구의 대상은 울산시에 소재한 4개의 사립유치원에 재원중인 만 4, 5세 유아 172명(남아 83명, 여아 89명)을 그들의 담임교사를 대상으로, 2012년 11월 2주에서 11월4주까지 자료를 수집하였다. 수집된 자료 중 매개효과는 Sobel 검증을 통해 분석하였고, 조절효과는 위계적 회귀분석을 통해 분석하였다. 연구결과 유아의 놀이성과 문제행동간의 관계에서 자기조절력은 완전 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 그러나 자기조절력의 수준에 따른 조절효과는 나타나지 않았다.
The purpose of this study was to construct and test a research model for the mediating and moder ating effects of self-regulation on playfulness and problem behavior in preschoolers. It is specifically meant to investigate the influence of playfulness on problem behavior through self-regulation. The su bjects in this study were 172 preschoolers (83 boys and 89 girls) and their homeroom teachers in two different private kindergartens located in the city of Ulsan. The preschoolers were four and five year s old (international age). Data were gathered from the second week of July to the fourth week of Au gust, 2012. Mediating effects were analyzed by Sobel test, and moderating effects were verified by hi erarchical regression analysis. As a result, self-regulation was found to have perfect mediating effects on the relationship between the playfulness and problem behavior of preschoolers. But self-regulation produced no moderating effects.