메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박미정 (인천대학교) 김상림 (인천대학교)
저널정보
한국생활과학회 한국생활과학회지 한국생활과학회지 제27권 제3호
발행연도
2018.6
수록면
191 - 200 (10page)
DOI
10.5934/kjhe.2018.27.3.191

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of the study was to investigate the effects of parenting stress and domestic role conflicts on teaching efficacy for childcare teachers who had children in childhood (ranging from newborns to elementary school age). The subjects were 365 childcare teachers who were parents of children in childhood. The teaching efficacy belief instrument (Kim, 2017), the parenting stress scale (Ahn, 2016), and the domestic role conflict scale (Lee, 1990) were all used as measurements. The collected data were analyzed with SPSS ver. 22.0 using descriptive statistics, Pearson’s correlation analysis, and multiple regression analysis. The results showed that childcare teachers’ teaching efficacy was significantly negatively correlated with their parenting stress as well as with domestic role conflicts. In addition, childcare teachers’ parenting stress and domestic role conflicts had significantly negative effects on their teaching efficacy in total as well as their personal teaching efficacy, but there were no significant effects on general teaching efficacy.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 결과분석
Ⅳ. 논의 및 결론
REFERENCES

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-590-003111062