본 연구는 다문화가정 어머니와 영아가 함께 그림책을 읽는 상황에서 나타나는 상호작용을 알아보고자 하였다. 이를 위해 생활연령이 14개월부터 33개월인 다문화가정 영아 10명과 그들의 어머니에게 책읽기과제를 실시하였으며, 직접관찰을 통해 어머니의 언어적 행동과 영아의 언어적·비언어적 행동을 살펴보았다. 첫째, 어머니의 언어적 행동 분석결과, 질문하기가 가장 많았고, 그 다음으로는 피드백, 설명하기, 주의환기, 지시하기 순이었다. 어머니의 언어적 행동은 영아의 월령에 따라 다르게 나타났는데, 주의환기, 설명하기, 지시하기는 저월령집단에서 더 빈번하였으며, 질문하기와 피드백은 고월령집단에서 더 많이 산출되었다. 둘째, 영아들의 언어적 행동 분석결과, 응답하기가 가장 높았고, 다음으로는 모방하기, 혼잣말, 자발적 대화, 질문하기, 명명하기, 요청하기 순이었다. 영아의 언어적 행동은 월령에 따라 다르게 나타났다. 즉 모방하기와 혼잣말은 저월령집단에서 더 빈번하였으며, 명명하기, 응답하기, 질문하기, 요청하기, 자발적 대화는 고월령집단에서 산출빈도가 더 높았다. 영아들의 비언어적 행동 분석결과, 쳐다보기가 가장 높았고, 그 다음은 가리키기, 거부하기, 따라하기, 비언어적 소리, 인정하기 순이었으며, 무반응이 가장 낮았다. 이에 본 연구는 다문화가정의 부모와 영아간의 의미있는 상호작용의 질적 개선에 필요한 기초자료를 제공했다는 점에서 의의를 찾을 수 있다.
The purpose of this study was to examine multi-cultural family mother-infant interaction by the low and high month of age during picture book reading. The subjects were 10 multi-cultural family infants(14-33 months) and their mothers. Researchers videotaped mother-child interactions when multi-cultural family mothers read a picture book to their infants, and then transcribed. The results were as follows.First, in the analysis of mothers’ verbal behaviors, ‘question’ was most frequent, then was followed ‘feedback-giving’, ‘explaining’, ‘attention-getting’, and ‘directing’. Mothers’ verbal behaviors showed differently according to the infant groups. The mothers of low age group(14-24 months) showed more verbal behaviors of ‘attention-getting’, ‘explaining’, and ‘directing’ than the mothers of high age group(25-33 months). The mothers of high age group produced more verbal behaviors of ‘question’ and ‘feedback-giving’ than the mothers of low age group.Second, in the analysis of infants’ verbal behaviors, ‘verbal answer’ was most frequent, then was followed ‘imitation’, ‘soliloquy’, ‘spontaneous dialogue’, ‘questions’, ‘labeling’, and ‘request’. The infants’ verbal behaviors showed differently according to the months of infants. The low age group showed more verbal behaviors of ‘imitation’ and ‘soliloquy’ than the high age group. The high age group produced more verbal behaviors of ‘labeling’, ‘verbal answer’, ‘questions’, ‘request’, and ‘spontaneous dialogue’ than the low age group.Third, in the analysis of infants’ nonverbal behaviors, ‘looking’ was most frequent, then was followed ‘pointing’, ‘protesting’, ‘nonverbal imitation’, ‘nonverbal sound’, ‘nonverbal answer’, and ‘non-response’. These findings would provide important information about meaningful interactions between multi-cultural family infants and their parents.