본 연구는 안중식의 산수화, 특히 계절의 변화를 적극적으로 표현한 병풍 형식을 안중식 산수화의 한 특징으로 보아 주목하고 있다. 계절산수는 조선조 회화적 전통에 기반한 것으로, 이는 화풍상 청대 사왕오운의 필법을 모범으로 삼아 청록 안료 등 채색을 가미해 당대(當代) 대형 병풍형식의 수요에 부응한 것임에 틀림없다. 더욱이 사계산수병이 대자연의 신비로운 조화와 질서를 드러내고, 젊음과 늙음의 거부할 수 없는 삶의 섭리를 상징하는 점에서 더욱 특별한 의의가 있었을 것이다. 안중식은 사계산수병의 계절성을 부각하기 위해, 계절경이면서도 일견 시의도(詩意圖)로도 이해될 수 있는 의고적 산수계절병 형식을 창작했다. 첫 폭은 기본적으로 춘경(春景)으로 시작하여, 봄 풍경을 돋우기 위해 버드나무라는 소재를 적극적으로 활용하고, 하경(夏景) 산수로는 여름비를 머금은 경치를 자주 묘사했으며, 더위가 가신 해저물녘 저녁바람 속에 책을 읽는 한가로운 모습을 포착했다. 가을 풍경으로는 하안(河岸)의 성근 숲, 잎을 떨군 가을 나무들을 특징으로, 황공망이나 소식의 특정 화제(畫題)와 시를 애호했으며, 마지막으로 차갑게 빛나는 겨울 산을 그려 병풍을 마무리했다. 특히 계절적 특징을 부각하는 과정에서 시의(詩意)를 적극적으로 활용하고, 여항문인화가들 사이에서 크게 유행한 매화서옥이나, 조선 후 말기 도화서 화원들에게 제시되기도 했던 도원행과 추성부(秋聲賦)의 화제 등을 계절경에 적극 활용 한 것도 안중식 사계산수병의 중요한 특징이라 할 것이다. 한편, 안중식의 계절병이 주로 이상적 자연의 모습을 그려낸 관념산수였음에도 불구하고, 유사한 시기 그려진 실경산수에 있어서도 계절경의 활용을 살펴볼 수 있었다. 이에 본고에서는 1915년 버드나무들이 가득 식수(植樹)된 경복궁을 그린 〈백악춘효〉의 여름본과 가을본을, 그 작화시기와는 별개로 춘경으로 이해해보고자 하는데, 작품의 네 자 화제 ‘백악춘효’가 당대(唐代) 맹호연(孟浩然)의 시 「춘효(春曉)」에서 차용한 것임을 고려해 볼 때 그 논지는 더욱 명확해진다 여겨진다.
This Study focuses on An Jung-sik’s landscape paintings, especially in forms of folding screens expressing the change of seasons as a noticeable characteristic. Four seasons’ landscape is based on painting traditions of the Joseon dynasty, and it satisfied the demand of large folding screen forms with added blue-green color following the style of Wu-Yun Si Wang(四王吳惲) during Qing dynasty. There was a meaningful significance in four seasons" landscape expressing the mysterious harmony and order of nature; furthermore, it symbolized the undeniable providence of life in both youth and old age. In order to emphasize the four seasons in the folding screen of four seasons’ landscape, An Jung-sik created a classical form of seasonal landscape folding screen that can be interpreted not only as a four-seasons painting but also as a poetry-based painting at a glance. The first scene normally starts with spring, actively using willow tree to emphasize spring, while summer scene often describes scenery with summer rain and people leisurely reading books by the cool sunset breeze. Autumn scene characterized thin forest by the riverside and trees losing leaves coupled with poetry of Huang Gongwang(黃公望) or Su Shi(蘇軾); the folding screen was finished with winter mountains shining coldly. Some of the important characteristics of An Jung-sik’s folding screens of four seasons’ landscape are active application of poetry to emphasize seasonal features. Motif of Quishengfu[秋聲賦, Sounds of Autumn] and Taoyuan-xing[桃源行, Trip to Land of Plum Blossoms], suggested to court painters of late Joseon dynasty, were used frequently. Also, The study surrounded by plum blossoms(梅花書屋), trendy among middle-class literati, was another important feature of his folding screens. Although An Jung-sik’s seasonal folding screens were conceptual landscape drawing an ideal form of nature, seasonal scenery was also used in actualview painting drawn in the same time period. Thus this thesis attempts to understand both the summer and autumn version of 〈Baekak Chunhyo(白岳春曉)〉, depicting Gyungbokgung Palace full of willow trees, as a spring scene, despite the time period it was drawn. Considering the title ‘Baekak Chunhyo’ comes from Meng Haoran’s poetry 「Chunxiao[春曉, Spring Morning]」, the point becomes even clearer.