특정한 소재를 반복적으로 그렸다는 점에서 소재별로 이중섭의 작품을 구분해 볼 수 있다. 본고에서는 이중섭의 작품에서 비교적 자주 등장하지만 그간 단독으로 다루어지지 않았던 흰 새의 이미지에 주목하였다. 흰 새는 이중섭의 작품 중 채색화나 편지화에서 찾아볼 수 있다. 비둘기와 같은 형상을 띄기도 하고 특정한 종을 지칭하지 않는 새의 형상을 갖기도 하지만, 이중섭 특유의 단순화한 형태로 이루어져있다. 이러한 흰 새가 적지 않은 작품에서 드러나는 만큼 그 의미를 조금 더 면밀히 생각해볼 필요가 있다. 이중섭의 그림 속에서 새는 일본 유학시절의 작품에서부터 드러난다. 그 만큼 오랫동안 다루어진 소재이다. 하지만 흰 새는 다른 새의 표현들과 다르게, 대부분 주인공인 아닌 부수적인 역할을 하는 경우가 많다. 이러한 흰 새의 이미지를 찾아보고, 이에 대한 의미를 분석해보았다. 이를 위해 먼저 이중섭의 작품 속에서 자주 등장하는 닭과 까마귀와 같은 새의 이미지를 먼저 살펴보고, 이어 흰 새의 특성을 분석하였다. 흰 새 이미지 중 여러 점은 오광수의 평가처럼 비둘기로 해석해 볼 수 있다. 이중섭의 비둘기 스케치를 참고해보았을 때 그 형태에 있어서 이중섭이 생각한 비둘기의 양식화한 형태로 볼 수 있기 때문이다. 그리고 비둘기의 의미는 일반적인 관점으로 보았을 때의 ‘평화’라는 것을 유추해볼 수 있었다. 비둘기는 일제강점기 때 이미 일본과 한반도에서 전서구로 활용되었다. 더욱이 이중섭이 깊은 관심을 두었던 피카소는 평화의 상징으로 1949년부터 비둘기를 평화 혹은 반전의 메시지를 위한 소재로 사용하였다. 종합해보면 이중섭에게도 비둘기는 평화의 의미였을 것이다. 또한 비둘기 외에, 이외 유사하거나 다른 형태를 가진 흰 새도 표현된다. 이 역시 가족과 함께 즐겁게 노는 모습으로 그려져 있기 때문에, 이중섭이 표현한 흰 새는 평화와 희망, 그리고 이상향의 즐거움을 드러내 주는 긍정적인 의미이다. 여기서 흰 새는 아이들과 함께 노는 물고기나 게와 같이 친근성을 가진 소재로 이중섭이 만든 상상의 세계에서 존재하는 이상향 속 동물이다. 마지막으로 일부 외로움의 감정을 느낄만한 풍경 속의 흰 새를 통하여 자신의 감정을 드러내거나 민화적 요소로 표현하는 예외적인 경우도 있다. 이러한 연구과정을 통하여 이중섭의 작품 속에서 반복적으로 등장하는 소재인 흰 새에 대해 분석하였다. 하나로 그 의미를 단정 짓거나 묶기는 힘들지만, 현실을 벗어난 이상향을 표현하고자 한 이중섭의 예술세계를 다시 한번 생각해볼 기회가 되었다. 또한 이번 기회를 바탕으로 이중섭의 또 다른 소재들에 대한 관심과 분석이 계속 되기를 기대해본다.
The art works of Lee, Joong-Seop can be characterized by the repetition of specific motives. Therefore, I focused on the images of white birds that appeared in Lee, Joong-Seop’s. Though these images have not been discussed in previous research and articles, these images of white birds appear relatively often in his paintings. These images of white birds can be found in the paintings and illustrations of letter to send for his family. Some images look like doves, while the other images have a bird-like shape that does not refer to a specific species. In addition, these images are made up of a simplified form unique to Lee, Joong-Seop. As these white birds are revealed in few works, it is necessary to think about their meaning a bit more closely. In the paintings of Lee, Joong-Seop, the birds came from the works he created while studying in Japan. They art images that he worked on for so long. However, unlike other birds" expressions, white birds usually play ancillary roles in his paintings. Therefore, in this study, the images of these white birds were examined and their meanings were analyzed. For this purpose, I first looked at the image of birds such as chickens and crows that frequently appear in the work of Lee, Joong-Seop. Many of the images of white birds can be interpreted as doves. When you look at the sketch of the dove, you can see it as a stylized form of the dove that Lee, Joong-Seop imagined. Also, the meaning of the dove is analogous to “peace” when viewed from a general point of view. The dove was already used as carrier pigeons in Japan and Korea during the Japanese colonial period. However, Picasso, an artist Lee, Joong-sup was very interested in, used the dove as a motif for the message of peace or antiwar in 1949. In conclusion, the dove became a symbol of peace. In addition to doves, white birds with similar or different forms are also represented in his work. They are depicted as delightfully playing with the family, so the white bird expressed by Lee, Joong-sup is a positive meaning that reveals the pleasure of peace, hope, and utopia. Here, white birds are animals with an intrinsic character that exist in the imaginary world created by Lee, Joong-sup, who was familiar with children playing with fish and crabs. Finally, there are exceptional cases in which some feelings of loneliness are exposed through the white bird in the landscape, which are also expressed in Korean folk paintings. Through this research, I analyzed the white birds produced by Lee, Joongsup. Although it is hard to conclude the meaning of the birds, I was able to feel a sense of peace that was expressed throughout the works of Lee, Joong-sup. I look forward to continuing the interest and analysis of Lee, Sang-sup’s other motives based on this opportunity.