메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
노대원 (제주대학교)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제68집
발행연도
2018.10
수록면
119 - 144 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The healing discourse has recently become popular in literature and humanities. The current culture of healing m ay lead readers to be only passively involved in the health and well-being of the minds of individuals rather than encouraging social political participation and communal solidarity. Therefore, through critical reflection, we can seek for the direction of literary education of healing.
In Levinas’ philosophy, ‘vulnerability’ signifies the state of being suffered by the suffering of the other, carrying ethical ‘responsibility’. Meanwhile, in Nietzsche and Deleuze"s philosophy, ‘cultural physician’ refers to writers and artists who painfully discover, diagnose, and treat signs of socio- cultural illness. T heir philosophy sought after the possibilities of an ethical subject and the possibilities of a positive and creative subject, starting from the reality of the suffering hum an being. Thus, we can first expand a wider perception of social healing by introducing ‘ethics of the others’ to the culture of healing and the literary healing. Moreover, we can convert the passiveness of literary healing into creative activeness.

목차

1. 힐링 담론과 문화에 대한 비판적 성찰
2. 문학적 치유의 윤리적·능동적 전환
3. 문학적 치유에서 치유와 건강의 의미
4. 치유의 문학교육을 위한 제언
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-373-000143165