본고에서는 19세기 후반에 四佛山畵派의 일원으로서 활동한 화승 瑞輝에 주목하여 그가 남긴 불화의 현황과 특징을 토대로 畵緣關係와 화풍 등을 분석하였다. 서휘는 1880년 문경 김룡사 금선암 〈석가모니불도〉, 김룡사 양진암 〈석가모니불도〉, 김룡사〈사천왕도〉 조성에 참여하며 화업을 시작한 이후 1890년 명봉사〈산신도〉의 조성까지 약 10년간의 활동이 확인되는 화승이다. 서휘가 남긴 불화 중 다수가 경상북도일대에서 확인되며 대부분 霞隱應詳을 비롯한 사불산화파의 화승들과 함께 하였다. 사불산화파는 18세기에 弘眼과 信謙을 필두로 형성되어 大乘寺와 金龍寺를 중심으로 활동한 경상북도 지역의 대표적인 화파이다. 신겸 이후 하은응상이 주로 활동하였는데, 그는 사불산 佛母로 칭해지며 다수의 화승을 양성하는 역할을 하였다. 하은응상의 화맥은 서휘, 法任, 台三 등에게 계승되었다. 이들 중 서휘는 동시기에 화업을 시작한 화승들을 보조화승으로 하여 불화를 조성한 점에서 주목된다. 서휘의 활동은 보조화승시기와 수화승시기로 구분할 수 있다. 보조화승기에는 사불산화파를 이끈 하은응상의 화풍을 많이 수용하는 모습을 보인다. 수화승시기에 들어서는 다양한 도상의 불화를 그렸으며 칠성도, 독성도, 산신도를 많이 남겼다. 또한 단국대학교 석주선기념박물관에 소장되어있는 석가모니불도, 신중도, 관음도가 같은 해 충주 보현암에 봉안된 서휘의 불화임을 확인했다. 관음도, 산신도 등에서 기존에 조성된 것과 다른 독창적인 구도를 볼 수 있다. 한편 관음보살도, 다수의 산신도, 독성도 등에서 서휘의 화풍이 드러나는 불화를 찾을 수 있다. 독성도는 지물이나 배경의 차이를 제외하면 사불산화파의 화풍을 그대로 계승하였다. 관음보살도는 서휘와 유사한 구도의 작례가 없으며 산신도는 호랑이의 자세나 배경에 그려진 나무의 굴절 등에서 서휘의 산신도와 높은 친연성을 보인다. 이 불화들은 서휘의 불화보다 늦은 시기에 조성된 것이다. 당시의 화승들은 모본을 토대로 도상을 그리되 본존에 변화를 주지 않는 선에서 본인만의 화풍을 드러낸다. 이 불화들은 서휘가 직접 참여한 것이거나 혹은 서휘의 불화를 모본으로 하는 것일 가능성이 있다. 이러한 사례들을 통해 서휘가 사불산화파의 화승을 받아들여 후배화승들에게 계승하는 역할에 가담했음을 알 수 있다.
This paper analysed painting style and relationship of Monk painter Seohwi(瑞輝), who was a member of the Sabulsan(四佛山) Buddhist Painting School in late 19th century, based on the status and features of his own painting. According to this, the meaning of his buddhist painting in Sabulsan Buddhist Painting School can be determined. Seohwi has started his works in 1880, participating in buddhist painting of Gimryong-sa(金龍寺), and until in the artworks in Myongbong-sa(鳴鳳寺) of 1890. His buddhist painting generally can be found in Gyungsangbukdo(慶尙北道) province around, and most of them were worked together with members of the Sabulsan School. The Sabulsan School was representative school of Gyungsangbukdo province, formed in 18th century, led by Hongan(弘眼) and Singyeom(信謙). Haeuneungsang(霞隱應詳) mainly worked after the period that Singyeom worked. His style was succeeded to Seohwi, Bubim(法任), Taesam(台三) and so forth. Seohwi is remarkable that he was the leading monk painter. Other monk painters assigned as assistant monk painters of Seohwi. In his assistant monk paniter days, he accepted the style of Haeuneungsang. When he became head painter, he drew various kind of buddhist painting. Chilseongdo(七星圖), Dokseongdo(獨聖圖), Sansindo(山神圖) was his main artworks. And the Sakyamuni painting(釋迦牟尼佛圖), Sinjungdo(神衆圖), Avalokiteshvara Painting(觀音圖) possessed by Dankook University Seokjuseon Memorial museum are Seohwi`s artworks enshrined in Bohyun-am hermitage(普賢庵). It was in the same year with Chilseongdo, Dokseongdo, Sansindo of Bohyun-am possessed by Beopju-sa(法住寺) made in 1888, also known as his works. Its identical composition can be found on Avalokiteshvara Painting and Chilseongdo, compared to his other existing works. In the mean time we can find buddhist paintings that is similar to Seohwi`s style on Avalokiteshvara Painting of Jikji-sa(直指寺), Chilseongdo of Eunhae-sa(銀海寺) and any other Sansindo and Dokseongdo. These buddhist paintings are produced in later than the Seohwi`s artworks. It can be assumed that they are painted by Seohwi or later monk painters who were affected by Seohwi. At that time, monk painters tend to appear their own styles, drawing it based on examples, not changing the main buddha’s styles of originals. These buddhist paintings can be presumed that Seohwi himself participated in or the later monk painters refer to his paintings.