메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김담현 (성균관대학교) 최재구 (성균관대학교) 박수 (성균관대학교) 석창성 (성균관대학교) 김가연 (현대기아자동차)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회논문집 한국자동차공학회논문집 제27권 제1호
발행연도
2019.1
수록면
55 - 60 (6page)
DOI
10.7467/KSAE.2019.27.1.055

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Cr-Ni alloy steel is used in automobile engine valves because of its excellent strength and corrosion resistance at high temperature. Since the fatigue failure of the engine valve causes serious problems, nitriding treatment is used to improve the fatigue strength of the valve. Generally, nitriding treatment improves fatigue life at high temperature. However, in some studies, it reduces fatigue life. Therefore, it is necessary to study the effect of nitriding treatment on the fatigue life of the Cr-Ni alloy steel at high temperature. In this paper, residual stress was measured through nanoindentation. Through high cycle fatigue, the fatigue life of nitriding specimen was lower than the raw material. As a result of the fracture image analysis, it was confirmed that crack initiation was formed at the interface of the nitride layer. Therefore, tensile residual stress, which was formed by the nitriding heat treatment, led to fatigue life degradation.

목차

Abstract
1. 서론
2. 나노압입을 이용한 잔류응력 측정
3. 고주기 피로시험
4. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0