본 연구는 제도 교육에 기초한 현대 중국의 가정교육은 전통 윤리교육의 우수한 특성을 계승하여, 라이프스타일과 주거요소를 결부하여 자유롭고 지속적인 교육모델에 어떠한 영향을 미치는지를 목적으로 실시되었다. 본 연구는 중국 가정교육 특성을 기초 연구대상으로 주거공간 기능과의 관련성을 도출하고, 중국의 전통과 현대 가정교육 특성을 비교 분석하였다. 이를 통해 중국 미래 가정의 자녀육성 방향 도출하고, 주거 공간 기능, 역할, 공간용도, 디자인방향을 이끌어 내어 후속 연구로써 미래 중국 주거 공간 디자인 방향을 분석을 실시하였다. 연구결과 및 내용은 다음과 같다. 첫째, 현대 중국교육 특성과 관련된 문헌자료를 분석하여 현대 중국의 가정교육과 주거 공간 디자인의 연관성을 설명하였다. 둘째, 전통 가정교육과 현대 가정교육을 가정소양, 생활방식, 언어사상, 학습습관, 인생가치, 공공활동의 6가지 기준으로 분석하였다. 셋째, 이러한 과정을 통해 가정교육과 주거공간의 연관성을 결합하여 주거공간의 3가지 기능인 사회성, 독립성, 창의성을 도출하여 미래 주거 공간에서 실행 가능한 주거공간의 디자인 방향을 제시하였다. 넷째, 미래 주거공간에 필요한 3가지 기능에 가정에서의 활동을 결합하여 분석하였으며, 이를 통해 언어감정, 가정문화, 개체발전, 학습창조, 감성인식, 예술체험, 개성육성, 시회교제, 경제관리 9가지 역할의 필요성을 검증하였다. 이러한 본 연구의 결과는 가정교육과 디자인의 융복합적 연구 과정을 통해 모듈화 된 거주 공간 내에 “무경계” 구조를 도입하여 공간 내에 자유로운 조합을 통한 다양한 공간 활동 가능성을 도출하였다. 독립적 공간의 반사적인 조직, 소통하기 위한 유동적 공간(다용도 공간)확대, 인문 공간의 동시 구축, 공간관계의 상호작용 효율성 확보, 또한 신기술과 디지털적 매체를 통해 예술 공간을 확대함으로써 자녀 성장공간의 개성과 거주수요를 만족시킬 수 있었다. 실시간으로 실외의 자연 요소들을 실내 자연공간의 공공환경으로 인입시켜 정경(情景)공간의 정취를 조성함으로써 4차원적 라이프스타일을 실증적인 근거를 제시하고 있다는 점에서 의의가 있다.
This thesis modern family education in China is deeply influenced by traditional education. Based on the basic viewpoints of government documents, it not only inherits the fine characteristics of traditional ethical education, but also combined with modern family lifestyles and living patterns. It proposes a more free and sustained mode of education. Based on the characteristics of Chinese family education, this study has derived the relationship between educational and residential space with its function. Comparing Chinese traditional education with modern education reveals the direction of future children"s education in China. It shows the spatial composition, functional roles and conceptual orientation of residential space. At the same time for the future design of residential space provides the basis for the design. The research results and contents are as follows: The first, collects and collate academic documents of Chinese education, and looks for the relevance between Chinese family education and residential space design. The second, we analyze the traditional family education and modern family education from six aspects: family literacy, life style, language method, study habits, life value and public activities. The third, Combined with the residential space to derive the future of social housing, independence and creative functions and specific research to analyze the concept of residential space concept. The fourth, though the three basic functions of the future residential space derived from the previous studies. This paper analyzes nine necessary space functions of family actions which are family culture, individual development, creative learning, perceptual cognition, artistic experience, personality cultivation, social communication and economic management Space elements. Through the integration and composite research of family education and design, the "borderless" structure of modular living space was constructed, so as to combine freely in the space and create various possibilities of space activities. Semi-intimate organization in independent space, expanding the flexible space of interaction, realizing the interaction of human space and efficiency space, and meeting the personalized living demand of art space and growth space with new technologies and intelligent media. The significance of this study is Using different time of the outdoor natural elements are led into the public environment of the indoor natural space to create the mood of the scene space so as to realize the 4D interactive life mode.