메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
임은혁 (성균관대학교)
저널정보
한국의상디자인학회 한국의상디자인학회지 한국의상디자인학회지 제20권 제4호
발행연도
2018.12
수록면
17 - 30 (14page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study discusses the ambivalence and ambiguity in the relationship between the women"s body and fashion drawings in respect to post-feminism perspectives. Deconstructivist post-feminists, perceiving the body as a passive subject, asserted that women internalize the male gaze by becoming the object of male desire, then manipulate the body to conform to that ideal. In this perspective, corsets assumed the role of the tool for forcing women"s body to be obedient, restraining and suppressing the body. On the other hand, in the essentialist post-feminist perspective, which regards the women"s body as an active object, insists that fashion, in its essence, is not necessarily about sex, nor is it devised to attract the male gaze. In such a viewpoint, the women"s body functions as a vehicle for empowerment; by wearing corset women gain power and embraces the cultural norms of dominant beauty. As investigated in this study, the corset is both a tool for oppressing the women"s body, as well as a vehicle for the voluntary expression of femininity. This ambivalence in the perception of the corset in the post-feminist theory represents the double-sided perspective in fashion as being both a subordinate construction and a powerful tool for self-expression.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 포스트페미니즘과 몸에 관한 이론적 고찰
Ⅲ. 패션과 몸에 관한 포스트페미니즘 시각: 코르셋을 중심으로
Ⅳ. 요약 및 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-592-000319039