메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박신영 (경희대학교)
저널정보
한국일본문화학회 일본문화학보 日本文化學報 第80輯
발행연도
2019.2
수록면
223 - 237 (15page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Sen and Chihiro"s Spiriting Away was produced in 2001 by Studio Ghibli and gained global acceptance when it won awards at the Berlin Film Festival and the American Academy Awards. The hot springs for gods, the appearance of various gods, and the background itself show vague relationships with classic literature such as myths and traditions. In this thesis, we examine the relevance of Sen and Chihiro"s Spiriting Away, especially in regard to Misogi, which can be seen in the story of Okusare. At first, the god appears as a stinking, muddy shape that is avoided by everyone, but when the dirt and garbage are removed, Okusare is transformed into a precious being. In addition, after the mud is washed away, gold dust remains, and he gives a valuable "Nigadango" to the Sen. This structure is similar to Izanagi in the Kojiki in which deities are generated after removal of clouding with crow. The concept of impurity that has changed with the times but has continued to influence contemporary culture, and it is a modern reproduction of this structure that noble things appear when it is removed.

목차

1. 들어가며
2.『고사기』의 미소기(禊)
3. 『센과 치히로의 행방불명』의 오쿠사레 신과 『고사기』의 이자나기 전승에서의 ‘미소기’
4. 나가며
【참고문헌】
〈要旨〉

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-913-000481179