한국형발사체를 독자개발하기 위한 연구개발이 한국항공우주연구원을 중심으로 2010년부터 수행 중에 있다. 발사대 장비 중 발사체지상고정장치는 발사체를 발사패드 위에 수직으로 기립시킨 후 발사체 하부를 고정하여 풍하중 등 외부 하중으로부터 발사체를 견고하게 고정, 지지하는 장치로, 발사체 1단 엔진 점화 이후 발생된 추력이 발사체의 이륙중량을 초과되어 이륙이 시작하는 발사초기에는 발사체 이륙에 간섭이 되지 않도록 고정장치를 빠르게 해제 하여야 한다. 파이로밸브는 발사체지상고정장치를 구성하는 핵심구성품의 하나로서 발사체 단분리 장치 및 위성 분리장치 등에도 적용하는 유사기능부품으로 높은 신뢰도과 빠른 응답특성을 가져야 한다. 이러한 특성이 요구되는 기능품에는 착화기를 적용한 파이로구동 특성을 갖는 밸브를 통상적으로 많이 적용한다. 본 논문내용을 통해 발사체지상고정장치용 파이로밸브 개발과정과 한국형발사체 및 발사대 설비에 대한 전반적인 이해의 폭을 넓히고자 한다.
KARI has been conducting R&D for independent development of KSLV-II since 2010. Vehicle holding device is a device for vertically standing SLV on the launch pad of launch complex and fixing the lower part of vehicle in order to firmly fix vehicle so that SLV does not fall from an external load such as a wind load. When thrust generated after the 1st stage engine ignition of SLV must exceed the takeoff weight of vehicle, and holding device should be quickly released so that it does not interfere with takeoff of vehicle like other ground equipment at the beginning of the launch. Pyro-valve is one of the key components constituting VHD, and it should have high reliability and quick response characteristics with similar functional parts applied to launch vehicle separation device and satellite separation device. Through this paper, I intend to broaden the overall understanding of the development process of pyro-valve for VHD and KSLV-II .