메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
윤상돈 (교육부)
저널정보
미래영어영문학회 영어영문학 영어영문학 제24권 제2호
발행연도
2019.5
수록면
295 - 317 (23page)
DOI
10.46449/MJELL.2019.05.24.2.295

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The 2015 revised national curriculum is implemented to the 10th and 11th graders in 2019. According to the curriculum, 6 key competencies need to be promoted during the whole school education in Korea. The purpose of the present study is verifying the effects of cooperative learning on key competencies of the 2015 revised national curriculum and English reading competence in EFL context in Korea. A total of 101 high school students participated in this study. They were divided into two groups(49 for experimental group, 52 for controlled one). To verify the effectiveness of the study, SCI(Student Competence Index) developed by KEDI(Korean Educational Development Institute) and 2 reading comprehension test were conducted before and after the experiment. Cooperative learning was adapted for the experimental group, whereas individual learning for controlled group. The experiment was operated for 14 weeks(2 hours every week). The result of the study revealed that both group showed significant improvements on reading ability but no significant differences were found between the groups. Whereas experimental group showed improvements on key competencies.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구 결과
5. 결론 및 제언
참고문헌
〈Abstract〉

참고문헌 (43)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-740-000791019