본 연구는 장애위험 유아를 위한 통합 유치원 교사들의 의뢰전 중재 실태를 알아 봄으로써 대상 유아들에게 보다 효율적인 특수교육 서비스를 제공할 수 있는 방안을 탐색하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 부산, 경남의 공·사립 통합유치원 유치원교사 107명을 대상으로 의뢰전 중재 실태(필요성, 효과, 지원팀, 부모와의 협력, 지원여부 등)에 대하여 살펴보고 그 결과를 빈도분석하였다. 연구결과로는 통합유치원에서의 의뢰전 중재는 일부만이 실시하고 있었으며, 주로 발달지체나 과잉 행동, 주의력 결핍 등 정서적인 문제를 가진 유아들이 대상이었다. 또한 의뢰전 중재의 방법으로는 부모와 의논을 하면서 가정과 연계교육을 많이 하는 것으로 나타났으며, 전문가와의 협력부분에서는 의뢰전 중재 지원팀이 구성되어 있지 않은 유치원이 과반수가 넘었다. 마지막으로, 의뢰전 중재를 하기 위한 통합 유치원에서의 준비로는 의뢰전 중재 대상 유아를 수용하고 격려하는 부분을 중요시 여기는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 조기중재의 중요성을 가지는 장애유아 및 고위험군 유아에게 보다 성공적인 통합교육을 제공하기 위해서는 현재보다 의뢰전 중재과정을 보다 활성화해야 하며, 의뢰전 중재과정을 실시하기 위한 전문가팀구성, 관련 지식 연수 등 제도적·환경적 개선을 통한 정착이 필요함을 강조하였다.
This study is to recognize about the pre-referral intervention conditions in integrated kindergartens. Research objects of the study were 107 teachers who were working in integrated kindergartens. Questionnaire was composed of 14 question items of pre-referral intervention status. Collected questionnaires were analyzed as frequency and percentages, and main analyzed results were same as followings.
First, it was shown that pre-referral interventions were being executed at kindergarten fields, but professional ways such as knowledge and teaching methods on disabilities for it were insufficient. Cooperation with parents was being recognized as a way of being able to achieve successful pre-referral interventions among its various methods. Second, the assisting team for pre-referral interventions was considered as being required, but most kindergartens have not performed it. It was thought that various manpower had to be included in assisting team’s members for pre-referral interventions, but many cases were not so.
Therefore, in order to carry out pre-referral interventions in the kindergarten successfully through this research, understandings on it have to be raised by improving relevant persons’ perceptions so as to accept the interventions. Also, this study implies a necessity of giving required helps for doing pre-referral interventions to teachers in integrated kindergartens by making the intervention assisting team in which experts are participated.