본 연구는 대학에 재학 중인 시각, 청각, 지체장애 학생들의 대학생활 만족도와 요구를 알아보기 위해 실시되었다. 이를 위해 전국에서 가장 많은 장애학생이 재학 중인 N대학의 장애대학생을 대상으로 대학의 학습지원, 편의시설, 대학생활, 진로 및 취업, 도우미 지원, 기숙사 생활에 대하여 조사하였다. 이에 대한 결과는 다음과 같다. 학습지원에서 대상자가 전체적으로 만족하였지만, 장애 유형에 따라 강의자의 강의 형태, 말의 속도, 교재, 평가 등이 수정될 필요가 있다. 편의시설에서 전반적으로 긍정적 반응을 보였지만, 시각장애인을 위한 유도시설, 지체장애인을 위한 체육시설 등이 보완이 요구되었다. 대학생활에서 장애인들의 대인관계를 넓힐 수 있는 프로그램 개발과 지원이 필요하다. 진로 및 취업지원에서 장애 특성에 맞는 지원 프로그램이 학과 차원에서 개발 및 적용이 요구되었다. 도우미 지원에서 대체로 만족하지만 도우미 지원 인력에 대한 교육이 선행될 필요가 있다. 그리고 기숙사 생활에서 장애 유형에 맞는 시설 지원과 특성에 따른 상담이 이루어질 필요가 있다.
This study has been conducted for two major purposes to find needs and satisfaction about life of university about university students with blind, deaf and hard of hearing, and physical disabilities. According to the results, most students with disabilities are satisfactory about support for learning, convenient facilities, life of university, career and job, helper, dormitory. first, the present study investigated that teacher should modify their speech speed, text, evaluation and material. second, facilities of guide for students with blind should be revised and the exercise facilities for students with physical disabilities improved. third, according to the results, support program for transition education lacked to all group, so it should require developing and adaptation of career and vacational education in their major in college. forth, helper are need to take a training for helping students with disabilities. fifth, it should be supported facilities for their disabilities in dormitory.