본 연구는 초등학교 학생의 문제행동에 대한 교사의 인식을 탐구하여 학생들의 문제행동과 그에 대한 교사의 내적 반응을 이해하고자 하였다. 이를 위하여 선행연구를 토대로 19개의 문제행동 유형을 도출하였고, 각 문제행동에 대하여 교사가 인식하는 심각성, 스트레스, 대처 능력, 개선 가능성, 교사 책임 정도를 조사하였다. 연구 결과에 따르면, 교사-학생 관계상의 문제행동은 심각성에 대한 인식 정도가 상대적으로 낮았고, 스트레스를 적게 느끼는 행동에 대해서 개선의 가능성에 대한 인식은 순위가 높았다. 심각성이 가장 높게 인식되는 행동들은 또래 관계에서 발생하는 문제행동이었으며, 또래에 대한 공격 행동에 대해서는 스트레스 순위도 높았다. 수업 상황에서 발생하는 문제행동들에 대해서 교사들은 책임 의식을 가장 높게 인식하는 것으로 나타났다. 학급 규칙 위반 행동에 대해서 교사들은 대처 능력이 높으며 개선이 잘 이루어지는 문제행동으로 인식하였다. 교사의 성별과 경력에 따른 인식 차이에서는 남자교사는 여자교사에 비해 문제행동에 대한 개선 가능성을 높게 보고 있는 것으로 나타났다. 경력이 적은 교사는 경력이 많은 교사에 비해 문제행동에 대한 교사의 책임 인식 정도가 높은 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 토대로 학급 내 문제행동 지도와 관련된 시사점들을 논의하였다.
The purpose of this study were to investigate perceptional characteristics of general elementary school teachers about students’ problem behavior. Research instrument consisted of 19 problem behavior types based upon advanced researches. 106 teachers participated in this survey to express their perceptional degrees of seriousness, stress, teacher coping capability, improvement possibility, and teacher responsibility about 19 problem behaviors. The results of this study are presented as following: Teacher-student relation problem behaviors were considered to be lightly serious. If teacher-student relation problem behaviors were not aggressive, teachers were stressed slightly and expected positively the behavior to be improved. Teachers considered peer relation problem behaviors to be the most serious and were under the most of stress if peer attack occurred. Teachers felt the most responsibility for class hour problem behaviors and were good at copying with students’ negligence of task in class. Teachers reported that ‘class rule violation behaviors’ could be copied with and improved best. According to teacher variables difference analysis, man perceived problem behaviors less serious and stressful than woman. Contrastively, man’s coping capability, improvement possibility, and teacher responsibility perception degrees were higher than woman’s. Teachers’ responsibility perception varied depended on the teaching experience. Teachers with long teaching experience perceived teacher responsibility about problem behaviors as less. Based on these results, guidelines and implications for instructing students’ problem behavior were suggested.