메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국영미문학페미니즘학회 영미문학페미니즘 영미문학페미니즘 제21권 제3호
발행연도
2013.1
수록면
37 - 59 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
Alien Resurrection, the fourth and final installment of the Alien franchise, illustrates updated discourses about monster. While the first three installments of the franchise tended to focus on the surface horror caused by the monstrous appearance and enormous power of the Aliens, the final one explores the structural horror that the alien monster embodies. Re-examining the definition of monster, the essay investigates how the notion of monster and the feminine are associated and how the feminine monster can serve to challenge the patriarchal social system based on heterosexual normativity. Also,the essay points out how the film produces horror in presenting the cross-species monsters and the non-heterosexual relationship. The protagonist Ripley, who returns as a monster in Alien Resurrection after killing herself to eradicate the Alien queen in her body in the third installment, represents the claim that the monster is a cultural construct by ideological normativity, and at the same time, it can be a threat to that normativity. Alien Resurrection argues that horror in horror films is not from the monster per se, but what makes the monster—that is, the violence of normativity.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (16)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0