본 연구는 종교의 지속성에 영향을 미치는 다양한 요인 중 세대간 전승과 종교의식 참여도에 주목하였다. 이를 위해 한국종합사회조사(KGSS, 2008) 자료를이용하여 부모의 종교가 자녀의 종교선택에 미치는 영향, 그 영향의 주요 종교별(개신교, 천주교, 불교) 차이, 그리고 각 종교별 신도들의 종교의식의 참여도를다항로지스틱분석과 서열로지스틱분석을 통하여 분석하였다. 이 분석을 통해 자녀의 성별에 따라 부(父)와 모(母)의 종교가 미치는 차별적 영향(differential effect), 세대 간 종교 전승의 종교별 차이, 그리고 종교별 종교의식의 참여도가어떻게 다른지를 살펴보았다. 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모의종교는 종교 전승에 의미 있는 영향을 준다. 부모의 종교가 특정 종교로 일치할경우 자녀는 부모와 일치하는 종교를 가질 가능성이 무교일 가능성에 비해 유의미하게 높았으며 특히 개신교의 경우가 가장 높았다. 또한 부모가 모두 무교일 경우자녀는 종교를 가질 가능성이 무교일 가능성 보다 높았으며 개신교를 믿을 가능성이 높았다. 둘째, 부(父)와 모(母) 종교의 자녀성별에 따른 차별적 영향을 살펴보면 남성보다는 여성이 세대 간 종교 전승 효과가 컸다. 세대 간 부모종교 전승효과의 성별 간 격차는 자녀가 천주교인 경우 가장 크며, 불교의 경우는 성별 간 유의미한 차이가 없었다. 셋째, 개신교는 타종교에 비해 종교의식의 참여도가 높았으며, 불교의 경우가 참여도가 가장 낮았다. 이는 종교별 교리에 따른 의식참여의 중요성이 반영된 결과로 볼 수 있다. 이러한 연구결과는 세대 간 종교의 전승과참여에 있어서 부모의 영향이 주요한 요인이며, 종교를 선택하고 참여하는 것은개인의 정신적, 심리적 요인뿐 아니라 사회구조적 요인, 특히 가족의 역할이 중요함을 함의한다.
This study focuses on, among various factors, the intergenerational transmission of religion as well as religious participation, which both affect the continuation of religion. Using 2008 KGSS, this research utilizes multinomial and ordered logistic regressions to examine (1) the effect of parental religious affiliations on the religious choice of their children, (2) the differences among Protestants, Catholics, and Buddhists in relation to parental effects on their children, (3) the difference of each religion at the level of religious participation.
Main findings of this study are as follows. First, parental religious affiliations significantly affect their offsprings' religious choices. When parents are affiliated with a common religious background, their children are highly likely to choose the same religion as their parents. This phenomenon is especially prevalent in the case of Protestant parents. Interestingly, when both parents have no religious affiliation, their children are more likely to be affiliated with Protestantism than end up not having any religious affiliation at all. Second, we found the differential effects of fathers and mothers on the transmission of religious affiliation to their children to be dependent on the gender of their children.
These gendered effects are stronger for the daughter's religious choices than for the son's. This gender gap extant in the parental effects on religious transmission was found to be the highest among Catholics. Additionally, no significant gender gap was found among Buddhists. Third, the level of participation for engaging in religious rites is the highest among Protestants, followed by Catholics, and finally, Buddhists. This result implies that the doctrines of each religion differ in their emphasis on the importance of regular participation in religious rites. The findings of this paper demonstrate that parental effects on children are critical for understanding the intergenerational transmission of religion and religious participation. Furthermore, it implies that religious affiliation is not just a personal and psychological choice, but is also shaped by social structural factors.