메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국정신간호학회 정신간호학회지 정신간호학회지 제24권 제4호
발행연도
2015.1
수록면
330 - 341 (12page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (4)

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: The purpose of this study was to examine the effects of a parental education program based on the Satirtransformational systemic therapy model on self-esteem, congruence, parent-child communication, and parentingsense of competence of the preschoolers’ mothers. Methods: Non-equivalent control group pretest and posttestdesign was used. The participants were 36 (experimental group 18, control group 18) preschoolers’ motherswho volunteered from kindergartens and children's homes. The treatment for this study was based on Satir's systemictraining program for parenting skills. Data were analyzed using percentage, x2-test, t-test and t-test withSPSS 21.0 Version. Results: Statistically, there were significant increase in self-esteem, congruence, parent-childcommunication, and parenting sense of competence in the experimental group compared to the control group. Conclusion: Findings suggested that parental education program based on the Satir transformational systemictherapy model can be used by preschoolers’ mothers for effective psychiatric nursing interventions in parentingand preschoolers’ mental health promotion.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (28)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0