The legal culture of Sui and Tang Dynasty reached the highest point of the traditional Chinese legal culture. There were three main reasons.
First of all, the rising of Guan-Long Group brought up a steady ruling class. The Guan-Long Group originated from Wu Chuan Garrison in the north of Dai and inflicted itself on Guanzhong. It set up a total of four dynasties: The Western Wei Dynasty, The Northern Zhou Dynasty,Sui Dynasty and Tang Dynasty. It was a peerless miracle in our history and promoted Chinses history to a historical peak. Although it declined later, the polity and system made by it still continued because of the inertia of the system.
Secondly, because of a famous Confucian scholar—Wang Tong(also called “Wen Zhong zi”), the ruling class became a “Culture Community”. Because Wang was a abrilliant man of wide learning ,many people came to seek knowledge from him from far and near. The splendor of the occasion surpassed anything heretofore seen. For this well-known scholar had many distinguished students, people called them “He Fen Men Xia”. Wang not only recruited more than a thousand pupils ,but also made friends with many people, some of them were distinguished personages. His outstanding pupils included Xue Shou,Wen YanBo,Du Yan and so on. His famous friends included Fang XanLing, Wei Zheng, Wang Gui, Du RuHui, Li Jing, Chen ShuDa and so on. These pupils and friends all were the dominant roles on the stage of history in the Sui and Tang Dynasties. In teaching philosophy, Wang carried out lamination teaching and the classified advancement pattern.He taught Dou Wei, Jia Qiong, Yao Yi Li(『礼 』), taught Wen YanBo, Du RuHui, Chen ShuDa Yue(『乐』), taught DuYan, Fang Qiao, Wei Zheng Shu(『书』), taught Li Jing, Xue Fang Shi, Pei Xi ,Wang Gui Shi(『诗』), taught ShuTian YuanJ ing(『元经』), taught Dong Chang, Qiu Zhang, Xue Shou, Cheng YuanBei the meanings of Liu J ing(『六经』). Though the general courses and specialized courses, Wang brought up a large of talents. This was in favour of the social stability and the academic prosperity. talent talent talentIt thus had an enormous affect on the unification of the the “Lü Xue” (jurisprudence).
Thirdly, the flourishing of Buddhism injected the fresh blood to the original legal culture and had some effect in the future. The traditional orthodox Confucianism not only was under the threat by Buddhism,but also itself had became obsolete and rigid. In order to revive and develop Confucianism, Wang Tong appealed that it was not a good idea to repel Buddhism and Taoism indiscriminately, people should find a way to reconcile and digest the three religions.
So he advocatedl“combination of three religions.” In short, because in Sui and Tang dynasty, people were good at absorb anything and everything, placed their emphasis on the pluralism and tolerance. All of these caused a prosperous legal culture of the Sui and Tang Dynasty.
수당(隋唐) 법률 문화는 중국 전통 법률 문화의 최고봉이다. 그 연원으로는 주된 3가지 원인이 있다.
정치적으로, 관롱(关陇) 집단의 흥기로 안정적인 통치 계층이 형성되었고, 이 정치 집단이 관중을 건설하고 모두 4개 왕조를 개창했는데, 서위(西魏), 북주(北周), 수(隋), 당(唐)이다. 이는 중국 역사상 유례 없는 일로서 중국을 역사적 정점으로 끌어 올렸다. 이후 중국은 쇠락하기 시작하지만 이 때 정립된 제도와 규모는 이후에도 관성을 유지하면서 그대로 계승되어 내려오게 되었다.
교육적으로, 수나라 말 유학자 왕통(王通, 문중자(文中子)로 통칭됨) 으로 말미암아 통치집단은 하나의 ‘문화공동체’를 이루게 되었다. 왕통은 박학다재하였으므로 학문을 구하는 자들이 멀리서도 찾아와서 전에없는 성황을 이루어 ‘하분문하(河汾門下)’라는 이름을 얻게 되었다. 왕통의 문하생들 가운데 저명한 사람들로는 동상(董常), 요의(姚义), 설수(薛收), 가경(贾琼), 방현령(房玄龄), 위징(魏徵), 온대아(温大雅) 등이있다. 그 외에도 양소(杨素), 소위(苏威), 이덕림(李德林), 양현감(杨玄 感) 등 수당 시대 저명 인물들이 그에게 가르침을 받은 바 있다. 정치를 이끌던 집단이 하나의 ‘문화공동체’를 형성하였다. 그중 일부 사람들은 뒤에 수당 왕조의 명신이 되었고, 법률 제정이나 법률 해석에도참여 하였는데, 뒤에 나오는 영휘율소(永徽律疏)의 법률 해석 때에도많건 적건 간에 그들의 영향력이 미쳤던 것으로 추정할 수 있다. 문화적으로, 불교의 흥성이 원래의 법률 문화에 신선한 기운을 불어넣어 이후 법 문화의 변화에 일정한 영향을 미쳤다. 수당 시기 전통유학 교육의 정통적 지위도 심각한 위협을 받았으나 유가 사상 자체도변화와 강화 현상을 보이게 되었다. 유학의 진흥과 발전을 위해 왕통은 불교와 도교를 배척하는 것은 좋은 방책이 아니라고 인식하여 3교융합의 길을 모색하였고, “삼교가일(三敎可一)”의 주장을 명확히 제시하였다.
요컨대 수당 시기 각 방면에서 모두 받아들이고 포용하는 경향이있어서 수당 법률 문화의 빛나는 경지를 이룩할 수 있게 하였다.