본 연구는 세계화 정보화 시대에 맞추어 21세기를 주도할 자율적이고 창의적인 한국인 육성에 적합한 예술통합교육·무용 수업이 초등학생의 창의성 변화 분석을 통해 초등학교 교육현장에서 무용 중심 예술통합교육의 효과성과 실효성을 검증하는데 그 목적이 있다.
이러한 연구의 목적을 검증하기 위하여 예술만나기 수업을 시행한 G초등학교 2학년 25명과 예술만나기 수업을 시행하지 않은 S초등학교 2학년 25명을 각 실험집단과 통제집단으로 구분하여 창의성 검사(K-FCTES)를 이용해 사전·사후검사로 집단 간의 유창성, 독창성, 개방성, 민감성의 차이를 비교하였다. 연구기간은 2011년 3월 7일부터 2011년 7월 18일까지 주 1회씩 19주간 실시하여 총 19차시의 수업을 적용하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 통계프로그램 18.0 을 이용하였으며 독립 t-test를 통하여 자료를 분석하였다.
이와 같은 절차를 통하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
예술통합교육·무용(예술만나기)수업을 적용한 실험집단과 수업을 적용하지 않은 통제집단 간에는 창의성에서 유의한 차이가 나타났다. 사전검사 결과 유창성, 독창성, 개방성, 민감성에 대해서 두 집단이 비슷하게 반응하여 차이를 보이지 않아 동질성 검증이 확보되었다.
사후검사 결과 유창성을 제외한 독창성, 개방성, 민감성은 실험집단이 통제집단보다 높게 나타났으며 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 특히 개방성은 통제집단보다 실험집단이 두 배 이상의 높은 점수결과를 보였고 유창성은 미미한 점수의 차이로 통제집단이 실험집단보다 높게 나타났으며 독창성은 다른 하위변인에 비해 사전·사후 점수의 차이가 작게 나타났다. 민감성은 사후 검사 결과 개방성 다음으로 높은 점수의 결과를 보였다. 실험집단과 통제집단의 창의성검사결과 예술만나기 수업을 한 실험집단이 통제집단보다 창의성 하위변인들이 높게 나타났음을 증명할 수 있다.
예술통합교육·무용은 무용을 중심으로 다각적 인지능력과 창조적 인간을 성장시키는 통합적인 교육으로 개인의 통합과 성장을 가능하게 하는 활동이다. 또한 21세기를 살아가는 아동에게는 무엇보다 창의적인 사고능력이 절실히 요구되므로 아동기 동안의 창의적인 능력과 태도의 함양은 이후 성인기까지도 영향을 미칠 수 있기 때문에 예술통합교육·무용은 신체발달과 교육적, 문화적 그리고 예술적 목적을 동시에 만족시키고 아동의 창의성을 발달시키기 위한 교육방법으로 초등학생들에게 무용 중심의 예술통합수업의 기회를 제공하는 것은 매우 바람직하다고 사료된다.
본 연구에서 다루지 못한 예술만나기 내용에 따른 창의성 구성요인의 변화에 대한 논의가 필요할 것으로 보이며, 구체적으로 어떤 주제와 내용들이 창의성의 어떤 하위 요인에 긍정적인 영향을 미치는지 검증함으로써 향후 예술통합교육⋅무용 프로그램개발과 아동들에게 보다 좋은 교육효과를 내는지에 대에 의미 있는 연구가 될 것이다.
The purpose of this study is to verify art integrated education and dance, which is appropriate to bring up creative Koreans who will lead 21C in accordance with the period of globalization and information, for the practical effect of art integrated education, which is mainly on dance, at the education sites of elementary schools, through the analyzation of change of creativity of elementary students.
To testify the purpose of such study, pre- and post-test were done to compare the difference of fluency, uniqueness, openness and sensitivity, between groups, using K-FCTES, classifying each 25 students of second graders of G elementary school with art meeting class, and 25 students of second graders of S elementary school without the class, as experiment group and control group. The study was done on total 19 times of classes, once a week for 19 weeks from March 7 to July 18, 2011. SPSS/WIN statistic program 18.0 was used for collected data, and the data was analyzed by independent t-test.
Through this process, the results were gotten as follows;There was significant difference in creativity between experimental group with art integrated education and dance (to meet art) class and control group without the class. Homogeneity was secured because the pre-test showed no difference in fluency, uniqueness, openness and sensitivity The result of post-test showed statistically significant difference in uniqueness, openness and sensitivity, only without fluency, with higher result in experimental group than that of control group. The experimental group showed two times higher result especially in openness, and a little higher result in fluency, and least difference between pre-and post-score than other sub-variables, in uniqueness. As for sensitivity, it showed the second highest result after openness, through post-test. Thus, as for creativity test, it was testified that the experimental group with art meeting class showed higher creativity sub-variables than in control group.
Art integrated education and dance is an integrated education to bring up a creative human and multiple recognition abilities, and which is an activity which enables individual's integration and development. Furthermore, it is very desirable to supply with the opportunity of dance-centered art integrated class to elementary students as an educational method to develop their creativity, satisfying physical development and educational, cultural and art purpose at the same time, because improving their creative ability and attitude can give effect till their adulthood in the future, because the creative thinking ability is one of the most required one for the children in 21C.
It seems that more discussion is in need on the change of composing factors of creativity, according to the contents of art meeting, which was not researched in this study. Concretely speaking, it will be a meaningful study to testify what kind of themes and contents gives positive effects on what sub-factors of creativity, in order for future developing of programs for art integrated education and dance program, and to find out better educational effect for children.