메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국문법교육학회 문법교육 문법교육 제33권
발행연도
2018.1
수록면
101 - 134 (34page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
In Korean, ‘ege’ is a multifunctional grams with various semantic functions indicating ‘recipient’, ‘beneficiary’, ‘human goal’, etc. Semantic map is a useful method for analyzing the pattern of multifunctional grams and the relationship between the semantics. Compared with the comparative analysis method, Semantic maps have many advantages on showing the internal relation and the affinity relationship between each function of the multifunctional grams. This paper is based on the semantic map presented in linguistic typology and based on the conceptual space of typical dative functions which was constructed by Haspelmath in 2003 and cross-domain thematic role which was constructed by Zhang Min in 2013, reanalyzed the semantic functions of  ‘ege’. The semantic functions of ‘ege’ include ‘recipient’, ‘beneficiary’, ‘human goal’, ‘human source’, ‘experiencer’, ‘possessor’, ‘causee’, ‘passive agent’.  In addition, according to the Semantic Map Connectivity Hypothesis and semantic analysis this paper added functional items to the conceptual space of Zhang Min(2013) and mapped out the semantic map of ‘ege’. These discussions can also be applied to language comparison and second language teaching and acquisition.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0