이 연구는 발명영재교육에서 팀 구성원간의 상호작용을 촉진할 수 있는 수업 모형을 설계하고 이를 적용하되 실험 연구를 통해 팀 효능감에 미치는 영향을 조사하기 위해 수행되었다. 팀 상호작용을 촉진하는 수업은 준비, 개념 적용 및 문제해결, 정리 단계로 아이스 브레이킹과 같은 팀 빌딩 활동과 팀 강령을 설정하고 면대면 수업으로 모형 제작 활동과 창의적 행동에 대한 즉각적 피드백, 팀워크 기술 지도, 동료 평가와 개인과 팀의 균형, 보상과 인정을 함께하는 보상 시스템의 구축을 제안하여 설계하였다. 이를 G광역시 초등학교 발명영재학생들에게 적용한 결과 동일한 교육과정으로 발명영재수업을 받은 통제집단에 비해 팀 운영 지식, 팀 워크 기술에 대한 자신감 정도, 팀 과제와 팀 시험에 대한 자신감 정도, 의사결정이나 보고서 작성 기술에 대한 확신 정도, 팀 과제와 팀 시험에 기여할 것이라는 신념, 팀 과제와 팀 시험의 수행에 대한 기대 정도 등의 팀 효능감에서 유의미한 긍정적 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 그러나 팀이 조화롭게 팀 활동을 할 수 있다는 확신, 과제의 난이도를 고려했을 때의 팀 과제나 팀 시험에서 팀의 수행 확신 정도에서는 유의미한 차이를 보이지 않았다.
앞으로 이 연구와 관련하여 제언하면 구안된 수업 모형을 적용하여 팀 과제를 해결하는 과정에서 면밀한 분석이 요구되고 팀 상호작용을 촉진하는 수업이 학습자의 팀 창의성에는 어떤 영향을 미치는지에 관한 연구가 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study is to design a curriculum based on many research and to develop an instruction model which activates interaction among students when students participate in invention project. After setting up lessons, the research examined the effects of those curriculums on team efficacy in invention program for gifted students.
The class for improvement of students' interaction was composed of warming up, application of concept & problem-solving and consolidation. The class started with team building activities such as ice-breaking and with setting-up behavior code. The class ws continued with craft building activity through face-to-face, and students got immediate feedback on their creativity. And they could learn how to collaborate as a team member and how to do peer evaluation. Teachers should consider the balance between the individual and team. Teachers also should be careful about well balanced compensation system which recognize and compensate them.
This study was based on students in K elementary school in Gwangju and they were divided into two groups: control group and experimental group. They were taught with the same curriculum, however, activation of learners' interaction in two groups showed different results. This study showed that students’ belief on their contribution to team task and the tests on team efficacy such as self confidence about conducting team work, task performance and self certainty such as decision-making of team and reporting were statistically significant. The present study also revealed that students of experimental group had a higher expectation on team task and the performances of team test. On the other hand, it was analyzed that team test was not statistically significant. In addition to that, the two groups don't have any statistical differences in the self certainty how well they can conduct their tasks and how to they can perform considering the difficulty of tasks.
In the future, other research should be conducted and analyze on performing team tasks based on lessons already designed by this study. It is also available to research on how to the classes activate students' interaction to affect the creativity of team.