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한국공간디자인학회 한국공간디자인학회 논문집 한국공간디자인학회 논문집 제12권 제6호
발행연도
2017.1
수록면
11 - 20 (10page)

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(Background and Purpose) Newly constructed airports are often located on reclaimed land, since it is more practical and viable to plan new facilities that can accommodate a wide range of programs and areas for various elements, with height restrictions near runways required for airport operations. All airports within a certain critical proximity to water are required by international aviation standards to include a search and rescue plan in their Airport Emergency Operations Plan. By proposing purpose-built, state-of-the-art sea rescue facilities, this design will serve as a successful precedent, setting a new international standard for emergency preparedness at a world class international airport. (Method) The central mission of the Sea Rescue Facilities(SRF) is to provide a base of operations for quick and efficient search and rescue response to aircraft-related emergencies at sea, and day-to-day security in the water surrounding the new airport. The design process was initiated with an understanding of the characteristics of and consideration for the Sea Rescue Facilities and analyses of preceding projects. Secondly, general design directions were established according to three major factors: occupant types, lines of action and environmental factors. Lastly, programmatic massing studies were conducted for the SRF, and facility elements, along with different types of outdoor spaces, were developed, all while maintaining the overall design directions. (Results) Given the elemental nature of the program, the “Kit-of-Parts” approach was employed during further development of the SRF design. This approach allowed for simultaneous foci on the formal and material definitions of each discrete building component, relative to both its own internal functional requirements and the relation of each piece to the larger architectural and programmatic whole. The approach also allowed for the application, and modification as required, of a set of base typologies to the specific requirements of either facility, intended to foster familiarity and continuity of operations from one facility to the other. (Conclusions) The SRF design was developed based on its fundamental principle, “saving lives.” The design reflects various occupant types needed for rescue and firefighting operations, effective “Line of Action” and site environmental factors to ensure an immediate response to potential events. Each building component within the Kit-of-Parts approach represents each occupant’s various operational modes, and is strategically located along Lines of Action, ensuring that the SRF’s main goal is fulfilled, and that staff may enjoy their work and life in the Middle Eastern climate. The attempt to design highly functional airport facilities with integrated architecture that improves on international standards should be continued and possibly expanded to airport facilities in Korea. I hope this SRF design will serve as a great precedent for airport facility design that improves functional and sustainable operations.

(연구배경 및 목적) 신규공항 건설시 다양한 프로그램, 규모, 공항운영을 위한 활주로 인접공간 높이제한 등 수많은 현실적 제한들을 수용하기 위해 매립지에 종종 계획 및 건설된다. 국제항공기준에 따르면 바다를 인접한 모든 공항시설은 긴급상황 발생시를 대비해 수색 및 구조계획을 수립하도록 규정하고 있다. 본 논문의 목적은 최신식 해양구조시설 디자인을 제안함으로써 일류 국제공항 긴급대비시설에 있어서 새로운 국제기준을 위한 계획안을 제시함에 있다. (연구방법) 해양구조시설의 핵심임무는 항공기관련 비상사고시 빠르고 효율적인 수색 및 구조활동을 제공하고, 평상시 공항인접 바다의 안전을 관리한다. 본 디자인과정으로 첫 번째, 해양구조시설의 다양한 운영관련 고려사항을 이해하는 과정으로 시작되었으며, 기존 사례조사 및 분석과 병행되었다. 두 번째로 다양한 임무의 시설구성원들, 그들의 임무동선, 대지의 환경적 요소의 세 가지 디자인 기본방향이 수립되었으며, 마지막으로 해양구조시설의 매싱 연구와 함께 디자인 기본방향을 적극 반영하는 건축구성요소 및 다양한 야외공간 디자인이 진행되었다. (결과) 주어진 프로그램 특성들을 고려하여‘구성부품’의 접근방식이 채택되었으며, 이로써 각 빌딩구성요소들에 독특한 형태와 재료가 적용됨으로써 기존에 수립된 디자인 기본뱡향들을 적극 반영할 뿐 아니라 통합된 건축이미지의 생성 및 프로그램간의 결합을 가능하게 하였다. 이 접근방식은 각 시설의 요구사항에 따라 유연하게 적용, 수정이 가능하고, 여러 시설물 운영에 있어서 상호 친밀감과 연속성을 가지도록 돕는다. (결론) 본 해양구조시설 연구는 시설의 근본목표인 ‘인명구조’에 기반하여 진행되었으며, 해양구조활동을 위한 다양한 구성원들, 임무동선, 대지환경요소를 고려하여 만약의 사고에 즉각적 대응이 가능하도록 계획되었다. ‘구성부품’방식 내 각 빌딩요소들은 각 구성원 임무동선에 따라 전략적으로 배치됨으로써 제1원칙인 인명구조 기능을 보장함과 동시에 중동기후 내에서 인원들의 원만한 야외임무 수행 및 여가활동을 가능하게 한다. 새로운 국제기준으로 발전가능한 기능적, 건축적 통합성을 겸비한 공항시설 디자인이 꾸준히 연구 및 수행되어야 하며, 국내사례로의 적용가능성에 대한 연구로 확장되어야 할 것이다. 본 해양구조시설 디자인이 기능과 친환경 운영을 향상시킬 수 있는 공항시설 디자인의 좋은 참고사례로서 활용되기를 기대한다.

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