사회 문화적 변화에 따라 공공미술의 개념이 변화하고 있다. 공공미술은 현대인의 삶을 지배하는 공공환경의 질을 나타내며 도시의 이미지를 만들고 있다. 그러나 우리나라는 공공미술이라는 개념이 정확히 잡히지 않은 상태에서 건축의 장식품으로 정체성 없는 이미지와 규모의 거대함으로 공공미술을 표현하였다. 이러한 공공미술이 지속적으로 반복되어 왔으나 최근 세계디자인수도로서 유네스코디자인의 창의도시 선정으로 인해 공공미술의 중요성이 인식되고 있다. 본 연구는 변화와 확장을 통한 공공미술 사례분석으로 서울시 도시갤러리 프로젝트를 분석하였다. 연구결과는 공공미술이 과거의 형태에서 벗어나 작품과 일반대중이 교감하는 공공미술이 등장하여 과거 공공미술의 단점을 보완하고 장소적 특성과 역사적 사실 상징,기능적 그리고 예술성을 통해 변화와 확장의 형태가 등장하고 있다는 것을 도출하였다.
With social and cultural evolution, the concept of public art is also changing. Public art indicates the quality of public environment dominating contemporary people’s life and creates the image of a city. In Korea where the concept of public art has not been established clearly, however, public arts have been expressed merely in gigantic images but without identity as decorations of buildings. Such public arts have been created repeatedly so far, but now the importance of public arts are being recognized by people as Seoul was selected recently as the world’s design capital of UNESCO Design Creative City. This study analyzed the Urban Gallery Project of Seoul City as a case of public arts through change and expansion. From the results of this study, it was found that public art has cast off past patterns and is presenting art works sympathizing with the public, and through this, it is resolving the shortcomings of past public art and promoting change and expansion based on the characteristics of places,the symbolism of historical facts, functionality and artistry.