(연구배경 및 목적)중국은 개혁개방 이후에 급속한 경제발전으로 인해 소비자들이 물질적인 소비 단계를 넘어 정신적 소비 단계에 접어들고 있다. 그리고 경제 발전과 함께 예술분야가 빠르게 변화하고 있다. 특히 설치미술은 현대 예술가들이 선호하는 표형방식으로 인기를 끌고 있다. 경제와 예술의 발전은 새로운 문화를 형성시키고 있다. 이러한 변화의 영향으로 카페와 설치미술이 결합된 복합 공간은 상품 소비와 문화 소비가 동시에 일어나고 있으며, 양적으로도 증가하고 있다. 운남성(雲南省)은 중국 대륙 최초의 커피 재배지 및 미래 경제발전의 중요한 구역으로서 그곳의 잠재력이 있다는 것을 볼 수 있다. 이에 본 연구는 설치미술이 적용된 대표적인 카페를 선정하여 그 특성을 분석하고 향후 발전 가능성을 모색하는 것을 목적으로 한다. (연구방법)본 연구는 중국의 여행 사이트에서 추천된 인지도가 높은 카페를 수집한 후에 그 중에서 설치미술이 활용된 운남성의 카페를 연구사례로 선정하였다. 그리고 제 2장 이론적인 고찰에서는 선행연구에서 설치미술과 카페공간의 특성을 살펴보고, 카페의 사례별 특성을 정리하여 평가기준의 항목을 유형화 하고 재분류하였다. 그 다음에 사례분석을 위해 제 3장에서는 설문조사의 방법을 통해 데이터를 수집하였고, 기술통계의 방법을 이용해서 평균값을 계산하였다. 설문대상들이 평가의 이유 및 기준을 분석하기 위해서 재조사를 하였다. 측정 방법은 5점 척도를 사용하여, 다이어그램 분석을 하였다. 마지막 제 4장에서는 연구 내용을 종합적으로 고찰하여 결론을 제시하였다.(결과)첫째, 카페의 기능적인 특성은 고르게 발전되고 있었다. 이중에 소통, 힐링, 노마드 특성은 상대적으로 약하게 나타났다. 둘째, 설치미술 특성 중에 상호작용성과 일시성은 상호 연계성이 있음을 알 수 있었다. 그리고 카페 공간 특성 중에 문화 소비 특성과 힐링 특성은 밀접한 관계에 있음을 발견하였다. 셋째, 설치미술과 카페 공간 특성은 연관성이 있음을 알 수 있었다. 상호작용성은 소통 특성에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 서로 연계성이 있었다. (결론)현대적인 카페는 식음(食飲)만 판매할 뿐만 아니라, 다양한 문화 소비 활동을 체험할 수 있는 복합적인 공간으로 변모되어야 할 것이다. 중국 운남성의 카페는 전반적인 시설 면에서 고정적인 공간에서 장기적으로 운영되기 때문에 이동, 변형, 개설하기가 쉽지 않다. 이러한 문제점을 해결하기 위해서 시대와 시류에 부합하며, 설치미술이 적용된 이색적인 카페 공간을 만들어 제안하고자 한다. 아울러 중국의 카페는 양적으로 성장을 이루었으나, 질적인 면에서의 고려가 필요하므로 더 많은 연구가 이루어지기를 기대하고자 한다.
(Background and Purpose)China’s dramatic economic development following the economic reforms enables Chinese consumers to be in psychological consumption stage beyond physical consumption stage . Along with rapid economic development, the field of art is changing fast. Illustration art is particularly gaining popularity as a form of expression preferred by modern artists. The development of economy and art is giving rise to a new culture. Due to this change, complex spaces combining cafes and installation art demonstrate product consumption and cultural consumption at the same time. Further, the number of complex spaces is increasing. Yunnan Province is the first coffee plantation in China and is an important economic development zone with high potential. (Method) This study collected the data on famous cafes from Chinese tourism website and selected the cafe in Yunnan Province to examine the role of installation art. As discussed in chapter two, this study examined previous research on the characteristics of installation art and the cafe space and reclassified the items of assessment standard after reviewing the individual characteristics of the cafe. Next, for the case analysis, given in chapter three, this study analyzed data collected from a survey and calculated the average value using descriptive statistics. For the purpose and assessment of the survey, another survey was conducted on a five-point scale using diagram analysis. Lastly, chapter four comprehensively summarizes the study and provides conclusions. (Results) First, the functional characteristics of the cafe were evenly developed. Among those characteristics, communication, healing, and nomad were relatively weak. Second, an interrelation between interactivity and temporality among the traits of installation art was found. Furthermore, both the traits of cultural consumption and healing were closely related to many traits of the cafe space. Third, there was a correlation between the traits of installation art and the cafe space. The interactivity influenced the trait of communication, and both were found to be connected . (Conclusions) A modern cafe does not only serve food and beverages but is also a complex space where a consumer can perform various cultural consumption activities. In Yunnan province in China, most of the cafes operate in a fixed place for a long time as a facility, thus, the movement, transformation, and establishment of a cafe are not easy. To solve this issue, this study suggests the establishment of a unique cafe space with installation artworks in line with the current trends. Additionally, this study warrants a qualitative study on cafe spaces as the said cafe demonstrated a quantitative growth. Moreover, although the Chinese cafe achieved a quantitative growth, the qualitative aspects also need to be considered, and more studies need to explore this further.