이 연구의 목적은 학생선수 학습권보장제의 도입 및 성공적 정착을 위한 정책수립의 기초자료를 제공하는데있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 학생선수와 직·간접적으로 관련된 학계관련 전문가 12명, 체육회소속운동부 육성담당자 11명, 교육청 소속 학교운동부 육성관련 담당자 12명, 학교운동부 담당교사 13명 등, 총48명으로 체육계전반에 걸친 운동부 관련 전문가집단을 구성하여 2차례의 델파이 기법과 분석적 계층화 과정을 통해 결론을 도출하였다. 학습권보장제의 성공적 도입을 위하여 추진하여야 할 정책추진요소는 행정, 조직,시설, 프로그램, 지도자, 홍보 등 6개 영역의 20개의 세부 정책추진요소로 도출되었다. 행정부문에서는 법제적 도입, 체육특기자제도 개선, 제도관련 세부운영계획 수립, 모니터링 시스템 및 우수사례 인센티브 제공,관련부처와의 협의체제 구축, 체육계열 전문학교의 설립확대 권장 등의 정책추진요소가 필요하고, 조직부문에서는 행정조직의 체계적 관리, 학교체육진흥관리위원회의 설치 및 운영 등이 필요하며, 시설부문에서는 학교체육시설의 확충 및 선진화, 학습시설의 확보 등이 필요하다. 프로그램부문에서는 학력증진 프로그램의 개발·운영, 스포츠과학지식을 적용한 체계적 훈련 프로그램 도입, 대회시스템의 변경, 진로지원 교육프로그램 운영등이 필요하고, 지도자 부문에서는 지도자 처우개선과 제도관련 지도자교육 및 자질향상 등이 필요하며, 홍보부문에서는 학업의 중요성에 대한 인식전환, 경기실적위주 평가에 대한 사회적 인식전환 유도, 제도의 홍보체제 구축, 체육지도자들의 실천의지 천명 등이 필요하다. 이들 정책요소 중에서 가장 우선적으로 추진하여야할 정책요소는 행정부문의 법제적 도입이며, 다음으로 지도자 부문의 지도자 처우개선, 시설부문의 학교체육시설 확충 및 선진화, 홍보부문의 제도의 홍보 체제 구축, 조직 부문의 행정조직의 체계적 관리, 지도자 부문의제도관련 지도자 교육 및 자질향상, 행정부문의 체육특기자 제도개선 등의 순으로 중요하다.
The purpose of this study was to provide foundational data to establish policies to introduce and successfully settle the learning right policy of student players. To accomplish this goal, this paper resulted from applying the delphi method and analytic hierarchy process twice from a group of experts.
The expert group consisted of totally 48 experts related with sports teams in the whole athletic circle :12 experts related with the academic circle either directly or indirectly related with student players, 11persons in charge of cultivating sport teams belonging to athletic associations, 12 persons in charge of cultivating school sport teams belonging to educational offices, and 13 teachers of taking charge of school sport teams etc. To introduce learning right policy successfully, policy propulsion points which were needed were 20 detail elements of 6 parts -administrations, organizations, facilities, programs, leaders and public relations- in this study. In part of administration, there were many policy propulsion points to be needed. Those were legislation introduction, improvements of an athlete meritocrat, establishing detail operation plans for systems, monitoring systems & creating incentive in a case excellence, building a conference structure with relevant departments and recommending foundation of special schools affiliated with physical education. In organizations, systematic managements of administrative organization and foundation and operation of school athletics promotion management agency were needed to be done. In facilities, expansions or advance of school athletic facilities and securing learning facilities were essential.
In programs, enhancement programs of scholastic ability promotion were need to be developed or operated. And introducing systematic training programs, changing systems of contest and supporting classes for their career were essential. In leaders, it was need to give leaders better treatments and improved qualifications through training. In public relations, the perceptions of learning importance needed to be converted and also same to evaluations based on contest results, establishments of PR system and practice reliance clarification of leaders' will were essential. Among these, the most urgent thing was legislation introduction in administration part and giving better treatments to leaders in leaders part, the expansions or advance in facilities, the establishments in public relations, systematic managements in organizations, qualification improvements in leaders, policy improvements in administration were in order.