사이버교육에서 교사가 갖추어야 할 교수역량에 대해 국내․외 많은 학자들이 연구해 왔지만, 실제적으로 초․중등교육에서 필요한 교수역량에 대한 연구는 부족한 실정이다. e-learning, 사이버학습, 스마트교육 등의 활성화와 질적 향상을 위한 교수자의 역량 및 전문성의 중요성이 인식되는 시점에서, 특히 초․중등교육에서 운영되는 사이버교육에 대한 교수역량 중요도와 수행도를 파악해 보는 것이 의미 있을 것이다. 이에 본 연구에서는 사이버교육을 담당하는 초․중등 교사를 대상으로 그들의 교수역량 중요도와 교수역량 수행도를 분석해 보고, 앞으로 사이버교육에서 교사의 교수역량 개발에 도움을 줄 수 있는 교육 프로그램 개발에 대한 기초자료를 마련하고자 한다.
총 120명을 대상으로 설문지를 배부하였으며, 그 중 설문에 참여한 72명의 설문지를 최종 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 20.0 통계 프로그램을 활용하여 분석하였으며, 사이버교육을 담당하는 교사들의 교수역량 중요도와 교수역량 수행도를 분석하고 유의미한 차이가 있는지 분석하기 위해 항목별로 대응표본 t-검증(paired t-test)을 실시하였고, 자료분석 방법으로 중요도-수행도 분석(Importance-Performance Analysis : IPA)을 활용하였다. 본 연구 결과에서는 사이버교육에서의 3개 역량군(가치 역량군, 역할전문 역량군, 학습촉진 역량군)과 각 세부역량에서 모두 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.
Though many studies progressed about teacher of cyber education instructional competencies, no study that was analyzed the difference between instructional importance-performance of cyber education for elementary and middle school actually. In this time, we must recognize the importance of e-learning, cyber learning, smart education etc instructor's competencies and professional manpower. So it will have a huge meaning to analyze the degree of instructional importance-performance about cyber education for elementary and middle school and to validate the findings of the preceding studies.
This study id expected to provide the basic for the education program development that may facilitate the development of cyber education instructional designers by assessing the competencies of cyber education for elementary and middle school using an Importance-Performance Analysis(IPA).
The questionnaire were used for the final analysis a total 120 questionnaire of 72 questionnaire. Collected data was statistically analyzed using the SPSS 20.0 for Windows statical package. The paired t-test was conducted to analyze the difference between importance-performance of cyber education instructional competencies, and examine whether any significant difference exists.