본 연구는 성인학습자의 평생학습성과에 영향을 미치는 자아개념, 참여동기, 학습참여도의 관계를 구조분석 하는데 그 목적이 있다. 연구목적을 위하여 평생학습 기관의 성인학습자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료의 처리는 SPSS 19.0 프로그램을 이용하여 기술통계, 상관분석, 요인분석, Cronbach's α계수를 산출하였으며, AMOS 19.0 프로그램으로 구조모형에 대한 확인적 요인분석, 모형의 적합도 지수, 경로계수, 경로효과를 분석하였다.
연구결과는 첫째, 평생학습성과에 직접적으로 영향을 미치는 관련변인으로 참여동기, 학습참여도가 영향력을 갖는 것으로 검증되었다. 또한 매개변수인 학습참여도는 자아개념, 참여동기에 모두 영향력이 있는 것으로 나타났다 둘째, 외생변수와 매개변수의 평생학습성과에 대한 전체효과를 분석한 결과, 평생학습성과를 유의하게 설명하는 변인은 참여동기, 학습참여도, 자아개념 순으로 나타났다.
이에 따라 개인의 자아실현과 사회통합을 이루기 위하여 학습자 요구에 따른 양질의 프로그램 개발이 필요하다. 또한 지역을 기반으로 정보의 접근성과 이동성 측면에서 불리한 잠재적인 학습자를 평생학습의 장으로 유인하는 지속적인 연구가 절실히 요구된다.
The purpose of the study is to examine the effects of adult Learner's self-concept, participation motivation, and degree of participation in learning on lifelong learning outcomes.
The participants of the study were 417 adult learners(male 56, female 361) aged over twenty years-old from the lifelong learning institutes located in Daejeon Metropolitan city.
Basic statistical data including frequency, mean, SD, and correlations among 13 subordinate variables were computed using SPSS19.0, and a structural analysis was performed using AMOS 19.0 program.
The main findings of the study were as follows : First, results of model fitness showed that the hypothetical model generally fit into empirical data(χ²=146.76(p<.001, df=38), TLI=.912, CFI=.932, SRMR=.03, RMSEA=.079. Second, total effect of participation motivation, degree of participation in learning, and self-concept on lifelong learning outcomes was .67, .45, and .36, respectively. It was concluded that a variety of program for improving participation motivation and the extent of learning participation should be developed and implemented, for enhancing participation in lifelong learning and maximizing lifelong learning outcomes.