목적: 본 연구는 간호대학생의 스트레스와 건강통제위의 관계에 대해 조사하고자 하였다. 방법: 대상자는 편의추출을 통해 27세-27세 연령자이었다. 자료는 2013년 3월 2일부터 25일까지 대상자가 질문지에 자가보고 형태로 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS/PC Win 15.0. 프로그램을 이용하였다. 결과: 일반적 특성별 건강통제위와 스트레스간의 차이에 유의한 항목은 다음과 같다. 스트레스에 유의한 항목은 성(t=-2.510, p<.05), 학년(F=5.397, p<.01), 학교성적(F=5.715, p<.01), 스트레스 해소방법(F=2.617, p<.05)이었다. 내적통제위에 유의한 변수는 성(t=2.295, p<.05), 학년(F=14.725, p<.001), 종교(F=4.631, p<.01), 학교성적(F=5.293, p<.01), 경제적 수준(F=5.504, p<.001), 흡연(F=4.170, p<.05)이었으며, 우연건강통제위는 형제순위(F=2.864, p<.05)에 유의한 것으로 나타났다. 우연통제위를 제외한 내적통제위와 타인의존통제위와 스트레스간 음의 상관관계를 가지는 것으로 나타났다. 스트레스에 유의한 영향을 미치는 것은 타인의존통제위, 우연통제위, 학력 이었으며 설명력은 15.6% 이었다. 결론: 본 연구는 간호대학생의 스트레스 표현과 이해에 유용할 것이고 인성과 자가조절을 하는 프로그램 개발에 유용할 것이다.
Purpose: This study was to identify the relations between stress and health locus of control in nursing college students. Methods: A total of 243 subjects aged between 17 and 27 were selected through convenient sampling. Data were collected with a self reported questionnaire from March 2 to 25, 2013. Collected data were analyzed with SPSS/PC Win 15.0. Results: Differences in stress and health locus of control according to general characteristics were as follows. Stress were significantly different according to gender (t=-2.51, p<.05), grade (F=5.40, p<.01), school record (F=5.72, p<.01), stress solving methods (F=2.62, p<.05). Internal health locus of control was significantly different according to gender (t=2.30, p<.05), grade (F=14.73, p<.001), religion (F=4.63, p<.01), school record (F=5.29, p<.01), economic state (F=5.50, p<.001) and smoking (F=4.17, p<.05). Chance health locus of control was significantly different according to sibling rank (F=2.86, p<.05). Except chance health locus of control, internal heath locus of control and dependence health locus of control have a negative correlation with stress. 15.6% of variance in stress was explained by dependence health locus of control, chance health locus of control, and grade. Conclusion: The findings of this study may be useful in understanding the stress expression of nursing college students and developing more specific programs on personality and self-control.