본 연구에서는 독서치료의 개념, 프로그램을 살펴보고 독서치료에서 전자책의기능과 서비스를 구분하고 어떻게 도입하고 활용할 수 있는가를 살펴보았다. 전자책은 디지털로 변환되며 개인화, 저작기능, 멀티미디어, 상호작용, 연계 기능을 가지고 있다.
독서치료에 전자책을 활용하는 방안은 다음과 같이 구분할 수 있다. 첫째, 독서치료에 종이책을 대신하여 기존에 출판된 전자책을 활용하는 것이다. 이것은 보관과 휴대의 용이, 개인화된 독서 환경 지원, 사전 및 검색 지원 등의 장점을 활용할 수 있다. 둘째, 독서치료에 전자책이 가지고 있는 개인화 및 저작, 멀티미디어,상호작용, 연계기능을 활용하는 것이다. 이것은 이용자에게 적합한 독서 환경 지원, 멀티미디어 기술 활용, 상호작용을 통한 내용의 전개, 특정한 관심이나 활동의공유 등의 장점을 활용할 수 있다. 셋째, 독서치료를 위한 전자책을 개발하는 것이다. 이것은 전자책에 적합한 독서치료 모델과 관련 프로그램의 개발과 함께 다양한가능성에 대한 보다 심층적인 연구가 필요하다. 전자책의 다양한 기능을 지원하기 위해서는 콘텐츠 및 장비뿐만 아니라 시스템 및 솔루션이 함께 구비되어야 할 것이다
This study examines the concept and program of bibliotherapy and provides an overview of how bibliotherapy can utilize e-books’ functions and services.
E-books can be converted into digital formats and have features such as personalization, authoring, multimedia, interaction, and connectivity functions.
In bibliotherapy, the application of e-books can be classified as follows.
First, existing e-books can replace the paper books as the tools in bibliotherapy.
Bibliotherapy can take advantage of e-books’ features such as the ease of storage and portability, personalized reading experience, dictionary, and search features in e-books. Second, in bibliotherapy, e-books will offer features such as personalized reading environment and authoring, multimedia, interactivity, and connectivity functions. Users can enjoy features such as personalized reading experience, advantages of multimedia technology, interactive content development,and specific interest or activity sharing. Third, the development of e-books for bibliotherapy requires changes to the model and program of bibliotherapy to be compatible e-books. Also, it requires an in-depth research into the bibliotherapy model and program, as well as various possibilities and future role of e-books.
A wide variety of contents and equipments, as well as with systems and solutions are required to support the various functions of e-books.