이 글은 다산 정약용의 경세서에 나타난 士族 개념의 의미와 성격을 살펴봄으로써 유학자 다산이 견지한 사족 인식의 특징을 분석한 것이다. 兩班과 士大夫, 士族은 역사적으로 오랜 변천을 거친 개념이며, 다산의 작품에 드러난 사족 개념도 18세기 후반, 19세기 초의 조선시대 상황을 반영한 것이다. 사족이 누구이며 어떤 요건으로 인정받았는지 여전히 논쟁 중이지만, 분명한 것은 다산이 활동한 시대에 사족층이 광범위하게 포진해 있었고 군역을 면제받았으며 부세와 행형 등에서 특혜를 받았다는 점이다. 법제적으로 인정되든 혹은 사회관습적으로만 인정되든 관계없이 사족은 조선시대지배층으로 군림했고, 다산 같이 폐족에 처한 지식인도 여전히 자신이 사족임을 자임하면서 사대부로서의 강렬한 자의식을 견지했다. 그러나 다산이 표방한 사족은 특혜나 권리를 내세웠다기보다 국역, 국가관직뿐만 아니라 군역과 전세, 부공에서도 양민과 철저히 동등하게 사회적 책무를 지는 존재로 그려진다. 특히 다산은 사족과 그 후손들의 광범위한 군역 면제 현상을 신랄하게 비판한다. 그는 전 백성이 양반이 되려는 것은 군역과 부세 부담에서 벗어나기 위함이라고 판단했다. 이처럼 거짓 양반과 사족이범람할 때 다산은 九職에 비길 정도로 분명한 사족의 국역 및 조세의무를 명시했다. 그뿐만 아니라 사족의 가장 결정적 정체성을 형성하는 사대부 관료의 지위에서 국정운영과 관련된 방례 및 향례의 재구성을 경전적 근거를 통해 제시했다. 사족 혹은 사대부로서 다산의 이런 작업은 문명과 문화의 보편성을 지향한 것이면서, 다른 한편으로 명분론에 기반해서 군신, 관민, 노주를 위계화한 것이기도 했다. 사족의 지위와 역할을 재정립한 다산의 발언을 통해 그가 표방한 상하귀천의 명분을 비판적으로 검토할 필요가 있을 것이다.
The present study analyzes the characteristics of the perception of the sajok士族 as maintained by Jeong Yag-yong 丁若鏞 (1762-1836, penname: Dasan 茶山), a Confucian scholar, by examining the significance and nature of the concept of the sajok in his texts on governance 經世書. The yangban 兩班, scholar-gentry 士大夫, and sajok are concepts that underwent prolonged changes historically, and the concept of the sajok in Dasan’s works likewise would have reflected the situation in Korea from the latter half of the 18th century to the early 19th century under the Joseon Dynasty. While the question of who constituted the sajok and under what conditions they were acknowledged as such are still debated, it is clear that, in the era in which Dasan was active, the sajok was widespread, exempt from military service 軍役, and enjoyed privileges in taxation 賦稅 and the execution of punishments 行刑. Regardless of whether its members were acknowledged in terms of the legal system or social customs, the sajok dominated as the ruling class during the late Joseon Dynasty, and even intellectuals whose descendants had been barred from appointment to government posts 廢族 such as Dasan himself still saw themselves as belonging to the sajok, maintaining strong self-consciousness as members of the scholar-gentry. However, the sajok espoused by Dasan is depicted as assuming social responsibilities in a manner strictly equal to commoners 良民 in not only occupational state labor 國役 and government posts but also military service, land tax 田稅, and imposition of tributes 賦貢 rather than as claiming privileges and rights. In particular, Dasan sharply criticized the widespread exemption of nobles and their descendants from military service. In his view, the entire populace sought to become members of the yangban because they wished to be free from the burden of military service and taxes. In a situation where false yangban and nobles thus proliferated, Dasan stipulated the sajok’s duty to perform occupational state labor and to pay taxes that was comparable to the duties of the nine occupations 九職. Moreover, in terms of the status of scholar-gentry officials, which formed the most decisive identity of the sajok, he presented the reconstruction of state rites 邦禮 and community (village) rites 鄕禮 related to state administration based on grounds in Confucian classics 經典. Such efforts by Dasan as a member of the sajok or the scholar- gentry aimed at the universality of civilization and culture and, on the other hand, hierarchized the relations between the monarch/subjects, between the government/ people, and between slave owners/slaves based on the theory of status distinction 名分論 as well. It is therefore necessary to examine critically the status distinction of high/low and noble/base espoused by Dasan through his statements, which reestablished the status and roles of the sajok.