태장춘은 원래 3부작으로 홍범도의 생애를 그려낼 생각이었으나, 뜻하지 않은 이른 죽음으로 1부작인 「홍범도」[원래의 제목은 「의병들」이었으나, 홍범도 사후 「홍범도」로 改題]만을 남겨 놓게 되었다. 「홍범도」에는 주인공 홍범도와 30여명의 附帶인물들이 등장하며, 그들의 액션은 네 개의 幕과 네 개의 場으로 세분되는 짜임을 보여주는데, ‘홍범도와 의병을 토벌하려는 일본군의 흉계와 조선인들의 반역적행위’[제1막], ‘홍범도를 제거하려는 일본군 음모의 실행과 삯빨래군 순선의 협조및 배신자 월향의 전향’[제2막 1장], ‘홍범도와 의병을 잡겠다는 조선인 반역자들의활동과 선량한 조선 백성의 희생 및 홍범도의 지략’[제2막 2장], ‘일본군을 격멸하려는 홍범도의 지략과 배신자 우진에 의한 전향자 월향의 죽음’[제3막 1장], ‘홍범도의 지략으로 일본군과 조선인 반역자들이 모두 체포되고 배신자 우진의 계략으로조선인 반역자들은 위기를 모면함’[제3막 2장], ‘홍범도는 우진을 비롯한 조선인 배신자들을 일망타진한 뒤 밀려오는 일본군을 향해 나아갈 것을 주장’[제4막] 등이 그 주요 내용이다. 특징으로는 ‘살아 있는 주인공과 작가의 대화를 통해 주인공의 체험을 작품화 시켰다는 점에서 작품 자체가 실화극 내지는 역사극의 성격을 지니게 되었다는 것’, ‘주인공 홍범도는 일본군을 대상으로 의병활동을 수행하는 과정에서 많은 공을 세웠고, 그로 인해 민중들 사이에 전설적 영웅으로 자리를 잡은 존재였으나, 주인공의 영웅성을 과장하지 말고 주변 인물들의 활약상을 부각시켜 달라는 홍범도 자신의 주문을 충실히 이행한 작가는 자신의 상상력을 최소화시키고, 작품의사실성을 극대화시킬 수밖에 없었다는 것’, ‘홍범도 잡기와 일본군 잡기라는 상반되는 서사들을 작품의 두 축으로 제시하고, 각각의 범주에 배신․기만․날조․염탐․사냥․함정․복수 등의 모티프를 설정함으로써 민족에 대한 사랑과 미래에 대한 희망이란 주제를 구현할 수 있었다는 것’, ‘비록 실존하던 주인공의 강한 주문에따라 철저한 사실성의 구현을 지향했으면서도, 전설적 영웅이자 호랑이 잡던 백두산 포수라는 홍범도의 이미지를 이야기 전개의 미학적 요소로 드러나지 않게 군데군데 끼워 넣음으로써 관객이나 독자의 흥미를 불러일으키는 데 성공했다는 것’ 등을 들 수 있다.
Tae, Jang-Choon intended to describe the life of Hong, Beom-Do in a trilogy[the current 「Hong, Bum-Do」 displayed a natural and unconscious fight / the seoond volume of the trilogy planed to display the process to be a commander of partisan under influence of the Bolshevik / the third volume of the trilogy planed to display the process to be an ideal and evident revolutionist as well as an internationalist]. However, he left 「Hong,Bum-Do」 only the first volume of the trilogy[the first title was 「Patriotic soldiers」, however, it was changed to 「Hong, Bum-Do」 after his death]. At that time, although some people criticized that the work had some problems in the aesthetic aspect, got a good valuation generally in the reason of faithful reflection about historical facts or successiveness in its reproduction.
Hong left 「Diary of Hong, Beom-Do」, the document looked back on his whole life, it was primary material of drama 「Hong, Beom-Do」. When he resisted against Japanese tyranny in Ham'gyeong province was the most important time in his life, Tae faithfully reflected it in the drama 「Hong,Beom-Do」. Protagonist Hong, Beom-Do and more than 30 members'subsidiary characters in the drama, their actions are constructed with 4 acts and 4 scenes. The several characteristics of the drama summarized and presented as follows ;1. The drama has a characteristic of drama about real story or about history in the point of making into a work through a communication between a live protagonist and play writer.
2. The protagonist Hong, Beom-Do made a contribution in the process of patriotic soldiers' action against Japanese soldiers, by it he could take a sit in the people as a legendary hero. However, the writer who fulfilled the real Hong, Beom-Do's request not exaggerating the protagonist's heroic nature but bringing the subsidiary characters' action into relief could not help minimizing his imagination, and maximizing reality of the work.
3. With presenting the conflicting narrations as 'arresting Hong, Beom-Do'and 'arresting Japanese army', and establishing the motifs of 'betrayal,deception, fabrication, spying, hunting, trap, revenge', he could realize the theme of 'love for the nation and hope for the future'.
4. Although Tae aimed for thorough realization of reality following the living protagonist's request, he succeeded to arouse the audience's interest with furtively inserting here and there the image of Hong,Beom-Do like 'a legendary hero' as well as 'hunter in the Mt. Baekdoo caught tigers' as an aesthetic element.