통합예술의 시대였던 19세기에는 음악과 문학의 결합으로 인한 표제음악이 성행하였고, 이는 낭만주의 정신을 효과적으로 구현한 장르로 인정받는다. 로베르트 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)은 자신의 문학적 재능을 음악에의 문학 접목 시도를 통한 표제음악의 창작으로 발현한 낭만주의의 대표적 작곡가로 평가된다. 특히 그의 초기 피아노 연곡 중「카니발 op.9」는 표제를 지님으로 문학과의 연관성을 매우 많이 드러내는 작품이다. 21개의 성격 소품으로 구성되어 있는 본 작품의 각 악장에는 슈만 자신이 명칭한 축제의 정경을 묘사한 표제가 부여되어 있다. 그러나 일부 표제들이 대 제목 ‘카니발’과 내용적으로 일치하지 않는 점과 표제들의 불규칙한 배열 등에서 모호성이 발견되는데, ‘스핑크스’, ‘나비’, ‘글자들의 춤’ 등이 그 대표적인 표제들이다.
이 연구는 이러한 모호성을 통한 시각- 본 작품이 단순히 축제를 묘사하는 표제음악이 아니라는-으로 부터 출발하고 있으며, 작품에서 나타나는 모호성을 독일의 문학가 장 파울(Johann Paul Friedrich Richter 1763-1825)과 연관 지어 규명하고자 하는 취지를 가진다. 연구의 목적은 본 작품에 담긴 작곡자의 진의, 의도에 대한 고찰이며, 구체적인 목적은 ‘스핑크스’를 비롯한 여러 표제에 담긴 다중적 의미와 상징성의 규명에 있다.
장 파울은 슈만의 음악에 큰 영향을 준 문학가이다. 본 연구에서는 그의 문학적 특징을 대조적 이중 인물 구도, 인용, 단편, 암시와 수수께끼, 풍자와 유머, 이탈 등의 6가지 로 보았으며,「카니발 op. 9」의 표제적 모호성들을 장 파울의 문학적 특징과 연결하여 새롭게 해석한 결과 ‘스핑크스’, ‘나비’, ‘글자들의 춤’은 본 작품의 가장 중요한 주제를 암시하기 위한 슈만의 의도적 장치이며 인물 표제들과 그 배열에서도 작곡자의 진의가 다중적이며 상징적인 방식으로 내재되어 있는 것이 규명되었다.「카니발 op. 9」는 가면을 쓴 광대와 무도회의 정경 묘사로 축제의 겉모습을 갖추고 있지만, 실상은 ‘가면’과 ‘광대’의 이미지를 빌어 화려함 뒤에 감추어진 당시의 사회상을 비판, 풍자함과 동시에 작곡자 자신의 이야기를 내용으로 담고 있는 “문학-음악” 작품이다.
Program music became popular as the product of music and literature in the 19th century, which was the era of integrated art. It gained recognition as the genre which expressed literary spirit of Romanticism most effectively.
Robert Schumann (1810-56) is the representative composer of Romanticism who combined his literary talent with music, leading to the creation of program music. Among his early piano cycles, Carnaval op. 9 is the piece which fully demonstrates the connection with literature and this is evident in the program of the work. Consisting of 21 sections, the piece has each movement with the program which describes scenes of carnivals Schumann has named. However, all programs do not match with the title ‘carnaval’ content-wise and representative programs include ‘Sphinx’, ‘Butterfly’ and ‘Dancing Letters.’ Also, in the arrangement of programs shows ambiguity, leaving the listeners sensing unnatural quality in the piece.
This study began with the question that the work is not simply a program music that describes carnivals. It was designed to associate the ambiguity of the work with German writer, Johann Paul Friedrich Richter (1763-1825). The purpose of this study is to examine composer’s real intention and purpose in the work. Specific goals include exploring the work in depth from various angles including the interpretation of various programs including ‘Sphinx’, the impact of Johann Paul’s literary works, multilayered meaning and symbolism of programs and arrangements.
Johann Paul is a writer who has influenced Schumann’s music the most. In this study, his literary characteristics were examined from six aspects such as contrasting dual figure structure, quotation, short story, suggestion and mystery, satire and humor and breakaway.
The ambiguity in the program of Carnaval op. 9 is newly examined in connection with literary characteristics of Johann Paul. It was founded that ‘Sphinx’, ‘Butterfly’ and ‘Dancing Letters’ are the intended devices placed by Schumann to suggest the most important theme of the piece. Moreover, the hidden intention behind character programs and the arrangement of programs is multilayered and implied in a symbolic manner. In short, Carnaval op. 9 resembles the air of carnivals with the description of clowns in masks and dance balls. However in reality, it is a ‘literary-musical’ work with the critique and satire of the society at the time and the composer’s own story behind elaborate images such as ‘masks’ and ‘clowns.’105