Among high school students going to college, most of the excellent students prefer going to the departments of economics, or business administration and ordinary citizens are also eager to know the financial and economic knowledge. Even though the demand of economic education, supply side is not able to keep pace this desires. And so this paper will be examined the current situation and challenges of nowadays Korean economic education. In this paper, the fields of the economic education will be classified into 3 area. They are economic education in school, economic education out of school, and for citizens.
Economic education in school begins at 2nd grade in elementary school but there are no lessons in 3rd grade and 5th grade. And they are taught at each 1 section on 4th, 6th grade respectively. For 6 years from 1st grade in middle school to 3rd grade in high school, students learn only 3 sections at the 3rd grade of middle school. In school. economic education is too insufficient.
Economic education for citizens is conducted very actively. but this education is not standardized yet. Especially economic education for the people of poor class has many problems.
Therefore economic education association should have concern of this points.
최근 한국에서는 경제교육이 붐을 일고 있다.
대학에 입학하려는 고등학생들 중 성적이 우수한 학생들은 경제학과나 경영학과 등 경상계열을 주로 지원하고 있으며, 일반 시민들도 경제지식을 얻기 위해 여러 가지 강좌를 마련하여노력하고 있다.
이러한 학교 안팎의 경제교육 수요의 붐에도불구하고 경제교육의 공급은 이에 충분히 대응하지 못하고 있다.
그래서 이 논문에서는 이러한 경제교육의 실정을 파악하여 분석한 후 이를 바탕으로 경제교육 개선 방향에 기초를 제공하고자 한다.
이 본문에서는 경제교육을 학교 경제교육, 청소년을 대상으로 하는 학교 밖 경제교육, 그리고시민을 대상으로 하는 경제교육으로 분류하고논의를 시작한다.
우선 학교 경제교육을 보면, 학교 경제교육은초등학교 2학년에서 처음 시작되며, 4학년에서 1단원, 6학년에서 1단원을 학습하며, 고등학교에서 선택과목으로 경제를 택하지 않는 학생들의경우는 중학교와 고등학교 1학년까지 4년 동안에 중학교 3학년에서의 3개 단원 만을 학습하게된다. 이로 인하여 학교 경제교육은 우선 절대학습시간의 부족으로 소기의 목적을 달성할 수없게 되어 있다.
다음 사회경제교육의 실태와 문제이다.
시회경제교육이 최근 정부기관, NGO, 기업체등을 중심으로 활발히 전개되고 있다. 이러한 사회경제교육의 붐은 우리나라가 겪은 1997년의외환위기, 최근의 국제금융위기, 그리고 새로운금융상품의 홍수 등이 그 계기라고 볼 수 있다.
그러나 이러한 사회경제교육의 양적 팽창에도불구하고 내용면에서는 아직 충실을 기하지 목하고 있는 실정이다.
그간 경제교육학회나 기타 전문가들을 통한연구는 주로 학교 경제교육에 집중되어 왔다. 앞으로는 사회경제교육활성화를 위해 보다 많은 노력이 경주되어야 할 것으로 사료된다.