본 연구는 2007년 개정 초등학교 체육과 교육과정에 따라 검정교과서 체제로 출판된 초등학교 5, 6학년 체육 검정교과서의 여가활동을 분석해 봄으로써 검정교과서 간의 교과서 특징을 비교하고 향후 새로운 교과서 개발에 대한 자료를 제시하는데 연구의 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 초등학교 5, 6학년 검정교과서 9권을 분석하였다.
구체적인 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 여가활동의 전체적 구성 체제는 여가활동의 구성 비율은 12.5%~18.8%, 총 차시는 11차시~15차시, 단원 수 2~3개, 단원명은 내용을 잘 나타낸 것과 그렇지 않은 것으로 구분되었다. 둘째, 여가활동의 단원 구성 체제는 단원도입하기, 단원전개하기, 단원정리하기의 세 부분에서 다양한 형태로 나타났고, 특히 인지적 영역을 강조하는 방향으로 제시되었다. 셋째, 여가활동의 학년 간 연계성, 중복성, 위계성에서는 중복되는 부분이 있었지만 대체로 연계와 위계성이 잘 이뤄졌다. 넷째, 여가활동의 학습문제는 대체로 심동적 영역의 문제보다 인지적 영역의 문제의 비율이 많아졌으며, 정의적 영역의 목표는 거의 제시되지 않았다.
The purpose of this study is to compare characteristics between textbook and to suggest the data for the elementary school physical education textbook development through analysis on leisure activity of the elementary school 5th and 6th grade authorization physical education textbooks published in accordance with the 2007 revised elementary school physical education curriculum.
To achieve this purpose, the elementary school physical education authorization textbook analyzed nine.
Specific findings were as follows:First, leisure activities, the overall configuration of system configuration ratio from 12.5 to 18.8%, a total of 11 goals and 15 goals and ideals, Wed 2-3 section, danwonmyeong the contents were classified as well-represented and what is not. Second, the section on the organization of activities to introduce the lesson,to develop, to organize sections in various forms, appeared in three parts, to emphasize the cognitive domain, especially in the direction suggested. Third, cross-grade activities connectivity,redundancy, hierarchy castle overlap resistance,but generally it was done and hierarchical links.
Fourth, the leisure activities largely psychomotor domain of learning problems than the cognitive domain of the problem, the ratio of the problem was more affective goals of the region did not show a little.