본 연구는 설명문의 그래픽 조직자 활용이 초등학교 4학년 국어학습부진아의 어휘력과 독해력에 미치는 영향을 알아보고자 실시하였다. 서울시 소재 두 개의 초등학교를 대상으로 4학년에재학 중인 24명의 학생을 선정하였다. 각 초등학교 학생들의 비슷한 성격의 집단이 되도록 짝짓기 표집을 한 후 실험집단에는 그래픽 조직자 활용을 적용하고 통제집단에는 일반적인 국어학습법을 적용하였다. 중재시간은 회기 당 40분으로, 총 15회기에 걸쳐 진행되었다.
그 결과 첫째, 그래픽 조직자 활용은 국어학습부진아의 어휘력 향상에 긍정적인 영향을 주었다. 어휘력은 양적 능력과 질적 능력으로 나누어 측정하였으며 양적 능력과 질적 능력에서 모두유의한 차이가 있었다. 둘째, 그래픽 조직자 활용은 국어학습부진아의 독해력 향상에 긍정적인영향을 주었다. 그래픽 조직자 활용을 중재한 실험집단에서 독해력이 유의하게 향상되었다. 독해력의 하위영역 중 사실적 이해가 가장 큰 효과가 있었으며 추론적 이해에서도 유의한 차이가있었다. 다만, 적용적 이해에서는 실험집단과 통제집단에서 유의한 차이를 보이지 않았다.
The purpose of this research was to determine the effectiveness of the use of Graphic Organizer (GO) on expository texts in enhancing the vocabulary and reading comprehension of fourth-grade elementary low-achieving students. GO is proprietary learning strategy which organizes important concepts and supporting factors in texts into a well-structured literacy and visual system through the use of related pictures and charts. The student participants were divided into a GO group and a control group receiving treatment as usual for a study period of 15 40-minute sessions. Students’ quantitative vocabulary skills were tested using a Standard Reference Model (Kang, 1984), and their qualitative skills were tested using a vocabulary test by Kim (2005). Their reading comprehension was evaluated via a test designed by Chung (2001). The data set was analyzed using SPSS and ANCOVA. The GO strategy was found to have a positive effect on the reading vocabulary of low-achieving students, and a powerful impact on their reading comprehension. Regarding subcategories of reading comprehension, students in the GO group showed significant improvements in terms of literal and interpretive comprehension, but no significant differences in applied comprehension. The study concludes with an invitation for future researchers to examine GO over a wider variety of texts and students.