본 연구는 표본으로 추출된 850명의 고등학생들에게 본 연구의 목적을 설명한 후 연구의 목적에 맞게 재구성된 설문지를 배포하고 자기평가기입법(self-administration)으로 설문 내용에 대하여 응답하도록 하였으며 성의가 없거나 설문내용에 충실하지 못한 부적절한 응답 설문지를 제외한 805명의 자료를 분석하여 다음과 같은 결과를 얻었다.
미의식, 외모관리, 외모관심도와 스트레스 하위 요인 간의 관계를 알아보기 위해서 pearson's 상관분석을 실시한 결과 내적아름다움과 사회적, 학업, 집중력 요인 간에는 양의 상관관계를 보이며, 부모관계, 신체적 요인 간에는 음의 상관관계를 보였다. 또한 미의식과 사회적 요인 간에는 통계적으로 유의한(p<0.05) 상관관계를 보였다. 외모관리는 모든 변인들 간의 양의 상관관계를 보이고 있으며, 헤어스타일과 학업, 집중력 요인을 제외한 모든 변인들이 통계적으로 유의한(p<0.05) 상관관계를 보였다. 외모관심도는 모든 변인들 간에 양의 상관관계를 보이고 있으며, 외모변화 요인을 제외한 모든 변인들이 통계적으로 유의한(p< 0.001) 상관관계를 보였다. 미의식, 외모관리, 외모관심도가 스트레스 요인에 미치는 영향을 알아보기 위해 단계별(step-wise) 중회귀 분석을 실시한 결과 외모의식, 관리인식, 내적 아름다움이 스트레스의 사회적 요인에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 외모의식, 외모변화가 스트레스의 부모관계 요인에서 영향을 미치는 것으로 나타나 외모를 가꾸는데 적극적 일 때 부모관계에서 스트레스를 더 많이 받았다. 외모의식이 스트레스의 신체적 요인에서 영향을 미치는 것으로 나타나 외모를 많이 의식 할수록 신체 만족도와의 차이에서 오는 스트레스를 받고 있었다. 관리인식, 외모의식, 외모변화가 스트레스의 학업 요인에서 영향을 미치고 있으며 관리인식, 관리태도, 헤어스타일, 외모의식 또한 스트레스의 집중력 요인에서 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 외모의식과 관리인식은 모든 스트레스 요인에 영향을 주고 있었다. 본 연구에서는 청소년기에 경험하고 있는 스트레스 요인에 미의식, 외모 관심도, 외모 관리가 어떠한 영향을 미치는지 관계를 규명 하였으며 추후 외모관리 행동에 영향을 미치는 심리적, 사회적 요인과의 관련성을 파악하고자 한다.
The aim of this study was to examine the effects of aesthetic consciousness, interest in appearance, and appearance management on stress in high school students using Pearson’s correlation analysis. The 850 students in Gwangju and Jeonnam were served as the subjects and the questionnaires of a total of 60 items and 5-point Likert scale were used. The internal beauty was positively correlated with the social, study, and concentration factors but negatively correlated with the parent-child relationship and physical factors. The appearance management and interest in appearance were positively correlated with all factors. The effects of aesthetic consciousness, appearance management, and interest in appearance on stress using step-wise multiple regression analysis were investigated. The social factor of stress was affected by the appearance consciousness, management awareness, and internal beauty. The appearance consciousness and appearance changes were affected by the parent-child relationship factor of stress and its explanation power was 2.7%. In the case of the physical factor of stress, it was affected by the appearance consciousness and its explanation power was 6.9%. The academic achievement factor of stress was affected by the management awareness, appearance consciousness, and appearance changes and its explanation power was 4.3%. The concentration factor of stress was strongly affected by the management awareness, management attitudes, hair styles, and appearance consciousness and its explanation power was 7.8%. Based on the results, being overly conscious of appearance and being active in changes were highly correlated with stress factors.