연구배경: 본 연구는 임상간호사를 대상으로 하여 임상수행능력, 표준주의 지침 인지도와 이행도의 정도, 그리고그 상관관계를 파악하여 표준주의 지침 이행을 높이기 위한 가능성 있는 방안을 모색하고자 시도되었다.
방법: 2011년 1월 12일부터 1월 20일까지 경기도 소재일개 대학병원에 근무하는 간호사 134명을 편의추출하였다. 구조화된 자기기입 설문지를 이용하여 자료를 수집하였으며, independent t-test, one-way analysis of variance,and Pearson’s correlation analysis 등을 이용하여 자료를분석하였다.
결과: 대상자의 임상수행능력은 평균 3.53점, 표준주의에 대한 인지도는 평균 4.67점이었고, 이행도는 평균 4.00점이었다. 일반적 특성에 따른 임상수행능력은 연령, 성별,학력, 결혼여부, 경제 상태, 임상경력에서 통계적으로 유의한 차이를 보였고, 표준주의 인지도는 임상경력에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 또한 임상수행능력과 인지도(r=0.234, P=0.007), 임상수행능력과 이행도(r=0.363,P<0.001), 표준주의 인지도와 이행도(r=0.406, P<0.001)는각각 양의 상관관계가 있는 것으로 나타났다.
결론: 표준주의 지침 이행도는 인지도에 비해 낮았으며,임상수행능력과 양의 상관관계가 있는 것으로 확인되었다.
이로써 임상 실무에서 병원감염관리를 위해 표준주의 지침의 교육뿐만 아니라, 임상수행능력 향상을 위한 교육적·정책적 계획 수립을 통해 표준주의 지침 이행도를 높이는것을 고려해 볼 수 있을 것이다.
Background: The purpose of this study was to investigate nurses’ clinical competence and its relationship with perception of and compliance with standard precautions.
Methods: From January 12 to January 20, 2011, a total of 134 nurses working at a university hospital in Gyeonggi province completed a structured questionnaire on clinical competence and perception of and compliance with standard precautions. The data were analyzed with independent t-test, one-way analysis of variance,and Pearson’s correlation analysis.
Results: The mean score for clinical competence was 3.53, and showed significant differences according to age, gender, education level, marital status, monthly income, and years of experience. The mean scores for perception of and compliance with standard precautions were 4.67 and 4.00 respectively. Perception of standard precautions showed a significant difference according to years of experience. There were significant positive correlations among clinical competence and perception (r=0.234, P=0.007), clinical competence and compliance (r=0.363, P<0.001), and perception and compliance (r=0.406, P<0.001).
Conclusions: To improve nurses' compliance with standard precautions educational and administrative policies to improve clinical competence should be considered.