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손지혜 최명식

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초록

최근의 산업구조는 제품생산 중심의 제조업에서 서비스와 마케팅이 융·복합된 서비스업으로 변화하고 있다. 가치 창출 구조가 바뀜으로써 기업 전반에서도 새로운 비즈니스 모델 창출로 인한 차별화된 경쟁력을 갖추기 위해 서비스 부문에 높은 가치를 두고 있다. 하지만 현재 많은 제조 기업이나 디자인 기업에서는 체계화된 제품-서비스 디자인 프로세스를 구축하지 못하고 있는 실정이다. 본 연구는 이러한 산업구조의 변화에 발맞춰 현재 국내 성균관대 창의성 디자인연구소에서 연구가 활발히 진행, 개발되고 있는 ‘제품-서비스 통합 시스템(Product Service System) 디자인 프로세스’를 기반으로 연구를 실행하였다. 냉장고 PSS 디자인 프로세스 모델링 개발체계를 제품디자인에 효율적으로 적용하여 제품-서비스디자인(PSSD)을 연구하였다. 제품디자인 분야를 서비스디자인 영역으로 확대하여 소비자 사용성의 질과 만족도를 높이는데 중점을 두었다. 이를 위해 PSS 디자인 프로세스에 적용하여 전자제품 냉장고시장을 중심으로 다양한 이해관계자들을 정립하고, 요구조건을 도출하여 사용자 니즈를 가치기준에 따라 분류, 분석하였다. 냉장고 사용자는 의식주와 직접 연관된 주방 공간의 청결과 사용제품의 체계적이고 전문적인 청소, 관리를 원하며 식자재 유통기한 인지를 통한 음식물 쓰레기의 낭비를 최대한 줄이려는 니즈가 강했다. 이런 사실을 토대로 냉장고 케어서비스와 냉장고 제품이 연동된 스마트 앱 서비스를 디자인하였다. 또한 제품 사용고객 개개인의 생활패턴을 고려한 맞춤형 서비스를 받을 수 있다. 결과적으로 디자인적 요소나 제품에 대한 단순한 사용성보다 사용자의 니즈와 가치 기준에 부합하여 사용자경험을 극대화하는 미래의 새로운 냉장고 서비스디자인 개선안을 제시하였다.

The structure of industry is currently shifting from the manufacturing industry focusing on goods production to the service industry merging and combining service and marketing. The companies are placing a higher value on the area of service to gain a competitive edge with the creation of a new business model. but beside of many manufacturing companies, Design companies do not have or develop a strategic product-service design process. In keeping with these changes in the structure of industry, this study uses 'Product-Service Systems design(PSS) Research' that is widely researching and developingby cooperating CDI at Sungkyun-Kwan Univ and applied the 6 stages of modeling development system of PSS design process to the manufacturing of refrigerators. The stages applied are the gathering of consumer/user needs, drawing of target values based on E3, identifying interested parties and analyzing PSS behavior and the generation of scenarios leading to the creation of service design concepts. the field of goods design to be researched is extended to the area of service design and various interested parties surrounding the refrigerator market are identified while the interested parties' needs are gathered. Refrigerator users were discovered to want cleanliness of a kitchen space which is directly connected to the necessities of life, as well as systematic and professional cleaning and management of a product which was used. Also, they had strong needs for reducing food waste as much as possible by recognizing the expiration date of food materials. Based on these facts, smart app service in which a refrigerator care service and a refrigerator product are linked with each other was designed. Tailored service in consideration of the life pattern of each of the users who use the product can be offered to users. The needs of the users are categorized and analyzed to suggest goods design features maximizing the user's experience and improvements in the new future service design of refrigerators

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